جایگزین جوش شیرین و جوهر قند در نان اعلام شد

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2015-12-19 16:38:35Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

جایگزین جوش شیرین و جوهر قند در نان اعلام شد

مدیر دفتر بهبود و تغذیه جامعه وزارت کشور گفت: برای افزایش امنیت غذایی و استاندارد نان، طرح غنی سازی آرد در کشور آغاز شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبداللهی مدیر دفتر بهبود و تغذیه جامعه وزارت کشور گفت: در این طرح، استفاده از جوش شیرین و جوهر قند در تهیه نان حذف و سبوس ، اسیدفولیک و آهن به آرد افزوده می شود.

عبداللهی گفت: نان حاوی جوش شیرین عامل مهم بیماری‌های غیر واگیر در کشور است.

عبداللهی در مورد مضرات مصرف جوش‌شیرین در نان گفت: جوش‌شیرین موجود در نان PH معده را تغییر داده و قلیایی می‌کند در نتیجه موجب اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه و ترش کردن می‌شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت سدیم موجود در جوش‌شیرینی را عاملی در افزایش فشار خون عنوان کرد و گفت: از طرفی نان حاوی جوش‌شیرین جذب ریز‌مغذی‌هایی مانند آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند در عین حال جوش‌شیرین کبد را از بین می‌برد و متابولیت‌های حاصل از تجزیه جوش‌شیرین بار سنگینی را در کبد و کلیه برای دفع تحمیل می‌کند.

وی گفت: مشکلی که اکنون در جامعه برای کمبود آهن و کلسیم داریم به دلیل تهیه نان با جوش‌شیرین است.

مدیر دفتر بهبود و تغذیه جامعه وزارت کشورگفت:  نان سنگگ باید با آرد سبوس بیشتری پخته شود و نان‌هایی که معمولاً کش می‌آیند و به راحتی جویده نمی‌شود معمولاً با جوش‌شیرین تهیه شده و فرایند تخمیر صورت نگرفته است.  نانی که تخمیر می‌شود معمولاً عطر و بوی خوبی داشته و ماندگاری مطلوبی دارد.

همچنین پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در این باره گفت: در جلسه اخیر شورای عالی سلامت مقرر شد استاندارد نان سنتی، اجباری و با همکاری وزارت بهداشت کنترل شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*