سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با تسنیم: سالانه ۷۰۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید می‌شود

 

شناسه خبر: 1214621 سرویس: استانها

گندم

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه گفت: سالانه به طور میانگین ۷۰۰ هزار تن گندم در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

حمید بساطی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه سالانه میانگین 700 هزار تن گندم تولید می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال اخیر ظرفیت خوبی جهت ذخیره‌سازی گندم با کیفیت در استان کرمانشاه ایجاد شده است.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه یکی از اولویتهای اصلی شرکت غله و خدمات بازرگانی را حمایت  از صادرکنندگان آرد به خارج از کشور دانست و گفت: توسعه صادرات غیرنفتی از اهداف اصلی دولت است و استان کرمانشاه از ظرفیت بالایی در زمینه صادرات آرد به دیگر کشورهای منطقه و حتی اروپا برخوردار است.

بساطی با بیان اینکه گندمهای تولیدی در استان کرمانشاه از بهترین و با کیفیت‌ترین گندم‌های سطح کشور است، عنوان کرد: در شرایط کنونی این مؤلفه بهترین مزیت برای توسعه صادرات آرد به خارج از کشور است.

وی با اشاره به وجود 14 کارخانه فعال در زمینه تولید آرد در استان کرمانشاه افزود: این کارخانه‌ها با ظرفیت اسمی تولید بیش از 30 هزار تن آرد در شرایط کنونی مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به تولید میانگین سالانه 700 هزار تن گندم در استان کرمانشاه گفت: در واقع باید از ظرفیت خالی این کارخانجات آردسازی جهت صادرات آرد با کیفیت به خارج از کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دیگر گندمهای با کیفیت تولیدی استان دیگر به خارج از استان کرمانشاه انتقال داده نمی‌شود، عنوان کرد: مصرف سالیانه گندم در استان کرمانشاه حدود 250 هزار تن است.

بساطی استفاده ظرفیت خوب کارخانجات آردسازی را یکی از اولویتهای اساسی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه دانست و اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت گامی بزرگ در زمینه صادرات این محصول استراتژیک در استان است و از این طریق جلوی خام فروشی این محصول گرفته می‌شود.

وی با اشاره به خرید بیش از 800 هزار تن گندم دروم از کشاورزان از سوی دولت گفت: با توجه به مجوز وزیر جهاد کشاورزی در خصوص صادرات گندم دروم به خارج از کشور، کشورهای ترکیه و ایتالیا از جمله بزرگترین واردکنندگان این محصول استراتژیک ایران به حساب می‌آیند.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با اشاره به ذخایر گندم دروم در استان‌های کرمانشاه و ایلام افزود: این گندمهای تولید شده قابل رقابت با بهترین نمونه‌های مشابه خود در دنیا است.

بساطی عنوان کرد: صور این محصول به کشورهایی مانند ایتالیا و ترکیه که برای تولید ماکارونی به گندم ایران نیاز دارند، در اولویت است.

وی با اشاره به برنامه‌های در دستور کار وزارتخانه جهاد کشاورزی برای صادرات گندم مازاد تولید شده کشور اظهار کرد: با توجه به تولید مازاد انواع گندم دروم و معمولی برنامه‌ریزیهای مناسبی برای صادرات آن انحام شده است و بر اساس مجوز وزیر جهاد کشاورزی می‌توانیم گندم دروم و آرد تولید شده از گندم معمولی را به کشورهای مختلف صادر کنیم.

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه یکی از اهداف اساسی این امر را فعال کردن ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های تولیدکننده آرد دانست و افزود: ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری بیشتر این محصول ثانویه را به کشورهای مختلف برای جلوگیری از خام فروشی این محصول از دیگر اولویتهای اساسی این شرکت است.

وی با بیان اینکه صادرات گندم نرم به مصوبه دولتی نیاز دارد، عنوان کرد: همچنین وزیر جهاد کشاورزی مجوز صدور آرد تولید شده از گندم معمولی را به کشورهای دیگر صادر کرده است.

بساطی حمایت از کشاورزان و گندمکاران در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت را یکی از برنامه‌های جدی دولت و وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: تداوم خرید تضمینی این محصول که بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی است، برای حمایت از کشاورزان در دستور کار جدی ما قرار دارد تا این کشاورزان بتوانند در سالهای آینده خودکفایی گندم را به عنوان استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی و قوت غالب مردم ادامه دهند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*