معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اردبیل: فرهنگ استفاده از آرد گندم سبوس‌دار نهادینه شود

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اردبیل:
فرهنگ استفاده از آرد گندم سبوس‌دار نهادینه شود
معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اردبیل گفت: ‏فرهنگ استفاده از آرد گندم سبوس‌دار به دلیل ارزش غذایی بالای آن نهادینه شود. ‏

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین وطن دوست ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزو د: از لحاظ تنوع مواد خوراکی و تامین کننده انرژی و پروتئین نان می‌باشد و از نظر اقتصادی نیز دولت بالاترین یارانه را به آرد و گندم نان اختصاص داده است بر طبق نظر کارشناسان مجرب 20 الی 25 درصد ضایعات نان داریم که مصرف بی‌رویه آن میلیارد‌ها ریال به بودجه کشور تاثیر سوء می گذارد و ضایعات غیر بهداشتی نان به دام‌ها داده می‌شود که به طبع آن شیر غیر بهداشتی تولید و از آن استفاده می‌شود که آن هم مشکلات مربوط به خودش را داراست.

وی افزود : در فرآیند تولید نان و در بحث تولید گندم عدم رعایت به‌نژادی و به زراعی، عدم استفاده از فنون و تکنولوژی بذر، عدم برداشت به‌موقع ، عدم دقت در حین برداشت گندم، فرهنگ مصرف نان و ارزش معنوی و کرامت و اصلالت نان، حذف جوش شیرین، استفاده از نان سبوس‌دار از جمله مسائل و مشکلات عدیده‌ای است که مسئولان می‌بایست در رفع ابهامات مربوط به آن نهایت دقت را مبذول داشته و تصمیمات لازم را در این خصوص اتخاذ نمایند .

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اردبیل تصریح کرد: از جمله این تصمیماتی که اتخاذ شده است تغییر  فرهنگ الگوی مصرف مردم از گندم بدون سبوس به طرف گندم سبوس دار است . رسانه‌های ارتباط جمعی بخصوص صدا و سیمای مرکز اردبیل می‌بایست در کلیه برنامه‌های آموزشی و تخصصی خود در حوزه بهداشت مصرف مواد غذایی این نکته را به مردم انتقال دهند که استفاد ه از گندم سبوس‌دار نه تنها ارزش غذایی بالایی دارد بلکه آنان را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌نماید .

وطن دوست عنوان کرد: یکی از مهمترین کارهای اساسی که در زمینه استفاده بهینه از آرد گندم در سطح استان صورت گرفت حذف جوش شیرین 98 درصد بود که این امر مورد تائید مرکز بهداشت شهرستان و معاونت غذا و داروی دانشگاه اردبیل نیز قرار گرفت.

وی گفت : از جمله کارهای ارزشمند دیگر حذف صف طولانی در جلوی نانوایی‌ها بود که این کار از طریق گسترش نانوایی‌های چند منظوره صورت گرفت تا بدینوسیله مردم بتوانند با توجه به صلایق و علایق خود نان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری اردبیل بیان کرد: در حال حاضر نیز تلاش تمامی مسئولان بر این امر قرار گرفته  است تا بتوانند با افزایش کیفیت پخت و عمل‌آوری نان با تقویت نانوایی‌ها و افزایش مهارت موجبات رضایت مردم را فراهم آورند و میزان ضایعات آن را به حداقل برسانند.

وطن دوست ادامه داد : در برنامه افزایش کیفیت نان با افزایش میزان سبوس گندم سعی در افزایش ارزش غذایی آن و همچنین تغییر فرهنگ مصرف از گندم بدون سبوس به گندم سبوس دار را داریم که این کاربرای جلوگیری از ابتلاء به انواع بیماریهای گوارشی می شود و از طرف دیگر با افزایش ارزش غذایی آن قدم موثری در جهت تغذیه اصولی و عدم ابتلاء به سو تغذیه برداشته می‌شود.

وی در پایان سخنان خود افزود: در این راستا کارگروه آرد و نان شهرستان مصوب نموده است که سند راهبردی ارتقاء کیفیت گندم را تدوین و به مرحله اجرا بگذارد بدیهی است با همت مسئولان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها و همچنین با  مشارکت اساتید و محققان دانشگاه‌ها و بویژه دانشکده کشاورزی محقق اردبیلی و سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این کار به سهولت و با دقت صورت خواهد گرفت.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*