متخصص تغذیه:مصرف نان سفید بدون سبوس استقبال از انواع سرطان است

متخصص تغذیه:مصرف نان سفید بدون سبوس استقبال از انواع سرطان است

شیراز – ایرنا – متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مصرف نان سفید بدون سبوس استقبال از انواع سرطان ها است گفت : نان سفید بدون سبوس منجر به سرطان های پروستات، سینه، خون و صفرا می شود.

دکتر موسی صالحی شنبه در گفت و و با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : با مصرف نان سفید و برنج سفید و البته کیک و کلوچه و شیرینی قنادی و بیسکویت و ماکارونی و قند و شکر و آنچه به صورت قند بدون ویتامین های گروه B مصرف می کنیم به استقبال سرطان رفته ایم .
وی اضافه کرد : قند گلوکز از طریق خون وارد بافت ها و سپس وارد سلول و در نهایت وارد میتو کندری می شود. نخست گلوکز به استیل کوآنزیم آ تبدیل می شود و سپس به کمک ویتامین های گروه B به انرژی تبدیل می شود در صورتی که اکسیژن هم باشد اکسیژن توسط هموگلوبین از طریق خون به میتوکندری آورده شده و در صورت وجود ویتامین های گروه B با استیل کوآنزیم آ ترکیب شده و سوخت لازم برای عملکرد سلول ها یعنی انرژی تولید می کند.
این متخصص تغذیه ادامه داد: با مصرف نان سفید مثل نان سنگک و نان بربری و نان تافتون و نان لواش که همه این ها با آرد سفید 18 درصد سبوس گرفته شده تولید می شوند و برنج سفید ویتامین های گروه B در کارخانه های آرد و برنج از بین می روند و متاسفانه لقمه ایرانی از نظر ویتامین های گروه B بسیار فقیر است.
صالحی افزود: پس قند ناشی از نان سفید، برنج سفید و شکر سفید به انرژی تبدیل نمی شود و همه به چربی خون تبدیل می شود و چربی را بالا می برد و بعد چاقی و کبد چرب تولید می کند اما اکسیژن که توسط هموگلوبین به میتوکندری سلول آورده شده چه می شود؟ چون نتوانسته باعث سوخت گلوکز شود و انرژی تولید کند به رادیکال های آزاد تبدیل می شود (o دو منفی، OH یک منفی و O2H2 )، این ها مهمترین و گسترده ترین عوامل تولید سرطان در بدن انسان هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد:متوجه می شویم که سفید کردن گندم برای تولید نان سفید و سفید کردن و آبکش کردن برنج باعث چاقی، چربی خون، فشارخون، دیابت و کبد چرب می شود و در ضمن اکسیژن بخاطر نبود ویتامین B به رادیکال های آزاد یعنی مهمترین عوامل سرطان زا تبدیل می شود.
این متخصص رژیم درمانی گفت: مردم از ما می پرسند علل سبوس گیری چیست واگر وجود سبوس در نان این همه نقش حیاتی دارد چرا از آرد سبوس گیری می کنند؟ پاسخ این است که برای کاهش اسید فیتیک آرد ( اسید فیتیک عامل مزاحم آزادی املاح گندم است)، سفید سازی وزیبا سازی ظاهری نان، افزایش زمان ماندگاری آرد و عدم رعایت تخمیر توسط نانوایان،‌ سبوس گیری صورت می گیرد.
صالحی اظهار داشت : از نظر ما این استدلال ها عذر بدتر از گناه است و وقتی نمی توان مشکلات یک صنف را حل کرد صورت مسئله را پاک می کنند ، مسئولان باید راه حلی منطقی برای تخریب اسید فیتیک بیابند و فرمان سبوس گیری را صادر نکنند، نانوای سنگک نباید آرد نانوای فانتزی و قناد را مصرف کند ونانوای لواش باجوش وبلانکت به جان آرد سفید بیفتد تا تضعیف شود وموقع پهن شدن راحت نان را نازک کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت : کافی است مسولان این پیشنهادها را انجام دهند تا هم اسید فیتیک نابود شود هم سلامتی به جامعه بازگردد ، بهترین راه برای نابودی اسید فیتیک بالا بردن زمان استراحت خمیر در قدح، بالابردن زمان پخت نان درتنور،حذف جوش شیرین واستفاده از مخمر، پوست گیری پنج درصد از گندم و استفاده از خمیر ترش است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*