مبارزه با آفت سن غلات در مزارع گندم رودان آغاز شد

مبارزه با آفت سن غلات در مزارع گندم رودان آغاز شد

رودان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی رودان با بیان اینکه آفت سن گندم یکی از آفات خطرناک و مهم محصول استراتژیک گندم است؛ از آغاز مبارزه شیمیایی با آفت سن در مزارع بخش رودخانه این شهرستان خبر داد.

عباس مویدی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا’در سال زراعی جاری یک هزار و 600 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از خسارات آفت سن گندم؛ مبارزه شیمیایی و سمپاشی علیه این آفت از 21 اسفندماه در مزارع بخش رودخانه شهرستان رودان آغاز شده است.
وی ادامه داد: سن گندم خطرناک ترین آفت برای این محصول است که می تواند از لحاظ کمی و کیفی بین 40 تا 100 درصد خسارت وارد کند.
مویدی خاطر نشان کرد: بهترین زمان مناسب برای مبارزه با پوره هنگامی است که اکثریت نسبی جمعیت آفت در سن دوم پورگی باشند.
وی یک هزار و 600 هکتار از اراضی منطقه به کشت ارقام چمران، چمران دو و شیرودی اختصاص دارد وپیش بینی می شود امسال بیش از شش هزار و 500 تن محصول گندم از مزارع شهرستان رودان برداشت شود.
مویدی با اشاره به استقبال کشاورزان رودانی از کشت محصول گندم در شهرستان؛ تعداد بهره برداران و گندمکاران منطقه را 238 نفر عنوان کرد.
این مسئول خاطر نشان کرد: در سال زراعی جاری 92 هکتار از سطح زیر کشت گندم بصورت آبیاری نوین (تیپ) آبیاری می شود که 30 درصد از اعتبار لازم جهت اجرای سیستم آبیاری نوین بصورت کمک بلاعوض از سوی دولت تامین شده است.
مویدی یادآور شد: شهرستان رودان با یک هزار و 600 هکتار سطح زیر کشت و تولید بیش از شش هزار و 500 تن محصول؛ رتبه دوم استان را در سطح زیر کشت و تولید این محصول به خود اختصاص داده و یکی از مناطق مهم در زمینه تولید گندم آبی در هرمزگان است.
وی نظارت بر کاشت، داشت و برداشت، توزیع 375 تن بذر یارانه دار، ایجاد مراکز خرید، خرید تضمینی، ارائه مشاوره های فنی، کاهش مصرف بذر در واحد سطح و افزایش راندمان آبیاری از طریق توسعه سیستم آبیاری نوین (تیپ) با حمایت های بلاعوض دولت با هدف افزایش بهره وری را از جمله اقدامات دولت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از بخش کشاورزی در منطقه برشمرد.
شهرستان رودان با بیش از 118 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و هم اکنون 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 31 هزار هکتار به محصولات باغی و 12 هزار هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد و 80 درصد از اراضی و سطح زیر کشت منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می باشد

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*