پیش بینی تولید 614 هزار تن گندم پاییزه در آذربایجان غربی

پیش بینی تولید 614 هزار تن گندم پاییزه در آذربایجان غربی

ارومیه- ایرنا- رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: تولید گندم پاییزه با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط اقلیمی استان که با کاهش بارندگی‌ها و پراکنش نامناسب همراه بود، در حدود 614 هزار تن برآورد می‌شود.

به گزارش ایرنا اسمعیل کریم زاده روز یکشنبه در اولین نشست ستاد برنامه ریزی برای مبارزه به موقع با آفت سن غلات در ارومیه افزود: امسال شاهد افزایش 4.5 درصدی سطح زیر کشت گندم پاییزه در سطح استان بودیم.
وی بیان کرد: برنامه ابلاغی کشت برای سال زراعی جاری در حدود 364 هزار هکتار بوده که اراضی زیر کشت گندم آبی 83 هزار و 300 هکتار و دیم 262 هزار و 600 هکتار است.
کریم زاده اظهار کرد: بارندگی در سال جاری بسیار کم بوده و به موقع نیز رخ نداده است و این امر میزان تولید گندم در سال جاری را تحت تاثیر قرار می دهد. .
وی با اشاره به اینکه کشاورزان مبارزه به موقع با آفت سن غلات را جدی بگیرند، افزود: سال گذشته گندم تولیدی استان مرغوب‌ترین گندم با خاصیت نانوایی در طی سال های قبل تر از آن بود.
وی ادامه داد: با توجه به عملکرد خوب سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سال های اخیر در مهار آفت سن غلات، امیدواریم امسال نیز درصد خسارت این آفت در استان با حمایت های استانداری و فرمانداری های شهرستان ها و همکاری عوامل مربوط به حداقل برسد.
این مسئول میزان اعتبار صرف شده برای مبارزه علیه این آفت در استان را در سال گذشته 2 هزار و 800 میلیارد ریال عنوان کرد و مساعدت بیشتر مسئولان استانداری و همکاری عوامل مربوط برای مبارزه به موقع با این آفت بومی منطقه را خواستار شد.
وی بیان کرد: عملیات مبارزه همگانی با سن مادری همه ساله با همکاری و همیاری استانداری، فرمانداری ها و کارشناس مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها، شرکت های فنی و مهندسی، کلینیک های گیاه پزشکی، شوراهای اسلامی روستاها، مددکاران و کشاورزان پیشرو در شهرستان ها صورت می گیرد.
کریم زاده اضافه کرد: برای افزایش آگاهی کشاورزان و اطلاع رسانی در این زمینه از حضور و نفوذ دهیار و شوراها در مناطق روستایی و برنامه های آموزشی ترویجی باید استفاده شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی جزو 10 استان برتر کشور در تولید گندم است.
آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید می شود و پوره های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه های گندم خسارت وارد می کند؛ این آفت باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می شود.
آذربایجان غربی دارای 800 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی است که 40 درصد آنها گندم زار است و گندم، چغندر قند، نخود، جو و انواع حبوبات جزو محصولات زراعی این استان به شمار می رود.
در سال زراعی گذشته میزان گندم تولید شده از سطح زیر کشت 358 هزار هکتار و 739 هزار تن بود که از این میزان 632 هزار تن توسط دولت خریداری و ذخیره سازی شد.
بزرگترین گندم زارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده، پیرانشهر، مهاباد و شاهین دژ قرار دارد؛ این استان جزو 10 استان برتر در تولید این محصول است و گندم زارهای موجود نیاز داخل استان را تامین می کند.
7125/3072 ** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*