مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد اعلام کرد: بلااستفاده ماندن تجهیزات صادراتی بندر امیرآباد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد اعلام کرد:

بلااستفاده ماندن تجهیزات صادراتی بندر امیرآباد

بندرامیرآباد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد گفت: هزینه بالای صادرات دریایی دلیل بی‌میلی صادرکنندگان به استفاده از بنادر مازندران است.

به گزارش ایسنا، علی خدمتگزار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بندر امیرآباد پیشانی اقتصادی مازندران است، افزود: با توجه به اینکه بنادر دولتی هستند و تابع دستورهای دولت بوده از این رو سیاست گذاری‌های دولت را در اولویت اجرایی خود قرار داده‌اند. 4 محصول اصلی آهن آلات، فرآورده های نفتی، چوب و غلات مهم ترین کالاهای تخلیه وبارگیری برای صادرات و واردات در بندر امیرآباد است.

وی با بیان اینکه عمده کالای صادراتی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد سیمان است اظهار کرد: با توجه به مشکلات ارزی پیش رو، در روسیه شاهد کاهش صادرات بوده ایم اما صادرات تا بخشی رونق یافته است.

خدمتگزار با اشاره به اینکه ثبت سفارش گندم ممنوع است، افزود: با توجه به سیاست گذاری دولت در بخش خودکفایی گندم، واردات این محصول در سال جاری در بندر امیرآباد صورت نگرفته و عمده غلات وارداتی شامل ذرت و جو بوده است. در بخش واردات آهن آلات برای حمایت از تولیدات داخلی 25 درصد عوارض وضع شده که موجب کاهش واردات آهن از بندرامیرآباد شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد از افزایش 26 درصدی واردات در سه ماهه سوم سال به این بندر خبر داد و تصریح کرد: با برنامه‌ای که پیش رو داریم امیدواریم مقدار واردات این بندر به مرز سال گذشته و به میزان 2 میلیون و 700 هزار تن برسد که در حال حاضر یک میلیون و 850 هزار تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته است.

این مسئول درباره میزان صادرات و واردات منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد گفت: 27  درصد از حجم ورودی بندر مربوط به صادرات و مابقی به واردات مربوط است.

خدمتگزار با اعلام اینکه از تجهیزاتی که برای صادرات در بندر مهیا شده است استفاده 5 درصدی نیز نشده است، ادامه داد: این نشان می دهد میزان صادرات استان بسیار اندک بوده است که بندر امیرآباد از صادرات حمایت ویژه ای کرده و تخفیف های 75 درصدی درنظر می‌گیرد اما دلیل عمده بی میلی صادر کنندگان در حمل و نقل دریایی هزینه بالای کشتی است.

وی در بیان تفاوت میان بندر ویژه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری گفت: زمانی که شرکتی در منطقه ویزه اقتصادی به ثبت می رسد از 9 درصد مالیات ارزش افزوده معاف و مالیات 25 درصد از سود نهایی لحاظ می شود. تفاوت عمده منطقه ویزه اقتصادی با منطقه آزاد تجاری در تمامیت معافیت مالیاتی و اجازه ایجاد شعبه بانک و بیمه خارجی است. از نظر وسعت کاری نیز فرقی با هم ندارند.

خدمتگزار با بیان اینکه سازمان بنادر سازمانی خدماتی است، اظهار کرد: تمامی درآمدهای بنادر صرف زیرساخت ها می شود و دولت اعتباری به بنادر پرداخت نمی کند.

وی، وظایف سازمان بنادر را در 25 محور معرفی کرد و گفت: این سازمان نگاه ویژه ای به بندرامیرآباد دارد به گونه ای که برای ایجاد زیر ساخت ها و توسعه آن ماهانه 10 میلیارد تومان اعتبار به بندر پرداخت می کند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد از افتتاح 850 میلیارد تومان پروژه در دهه فجر امسال در این بندر خبر داد و افزود: این تجهیزات شامل 6 پست اسکله، تجهیزات تخلیه و بارگیری، سیلوی غلات، مجتمع کاغذ تبریز، فولاد امیرآباد، مخزن روغن خوراکی، دیوار حفاظتی به ابعاد1650 متر، عملیات اجرایی کارخانه ام دی اف و کارخانه تولید آرد است.

وی، نیمی از زمین های منطقه ویزه اقتصادی را واگذار شده اعلام کرد و گفت: در مدت دو سال و نیم گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در بندر امیرآباد سرمایه گذاری شده است.

خدمتگزار، بندر امیرآباد را پایلوت ذخیره سازی غلات کشور در بین بنادر شمالی دانست و گفت: ظرفیت ذخیزه سازی سیلوهای غلات بندر امیرِآباد به 225 هزار تن تا پایان سال افزایش می یابد.

وی، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی را توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: بندر امیرآباد با توجه به رویکرد تولیدی و خدماتی به عنوان بندر نسل سوم شناخته شده است.

این مسئول با بیان اینکه در برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 1407 ظرفیت واقعی بندر امیرآباد به 7.5 میلیون تن خواهد رسید، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت واقعی بندر امیرآباد سه میلیون و 700 هزار تن است.

وی به پایان یافتن پروژه اسکله روریلی بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: تنها بندری که در میان بنادر شمالی توانسته است به اسکله روریلی مجهز شود، بندر امیرآباد است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*