معاون وزیر جهاد کشاورزی در زنجان: هزینه بالای تولید، صادرات محصولات کشاورزی را دشوار کرده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در زنجان:

هزینه بالای تولید، صادرات محصولات کشاورزی را دشوار کرده است

نمایشگاه محصولات کشاورزی هرات

معاون وزیر جهاد کشاورزی بی‌تدبیری در مسئله آب را یکی از چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: هزینه بالای تولید صادرات محصولات کشاورزی را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، عباس کشاورز امروز در همایش تجلیل از تولید‌کنندگان برتر استان زنجان اظهار داشت: کشاورزی با چالش‌های جدی مواجه است که نیاز به بحث‌های دقیق علمی دارد.

وی گندم را یکی از محصولات استراتژیک خواند و گفت: سطح زیر کشت گندم تغییری نکرده اما در سال گذشته به 84 درصد خودکفایی گندم رسیدیم و پیش‌بینی‌های امسال خودکفایی 92 درصدی بود که طبق طرح‌های اقتصاد مقاومتی توفیقات بیشتری حاصل شد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید شکر در کشور رکورد زده و در مساحت ثابت میزان تولیدات چند برابر شده اما کنترل‌های مدیریتی در بخش تولید محصولات سبزی و صیفی ضعیف است.

وی با اشاره به مشکلات ذاتی کشور و شرایط جغرافیایی آن ابراز کرد: همکاری مشترک محققان، کشاورزان و سیاسیون سرعت برطرف کردن مشکلات را افزایش می‌دهد.

کشاورز آب و اشتغال را دو مشکل اساسی کشور عنوان کرد و افزود: در 50 سال گذشته در مورد مسئله آب بی‌تدبیری شده و هنوز این بی‌تدبیری ادامه دارد در حالی که هیچ کس تحت هیچ شرایطی نباید نسبت به موضوع آب بی‌‍‌‌توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه پایداری سرزمین ما منوط به وجود آب است، ابراز کرد: نسخه ما برای کشاورزی آینده کنار آمدن با بحران آب است و باید موضوعات خودکفایی، امنیت و رونق کشاورزی با درنظر داشتن مسئله آب مدیریت شود.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی ناپایداری در شاخص‌های بخش کشاورزی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: از نظر اقتصادی نوسانات رشد بخش کشاورزی قابل قبول نیست و  برای مثال خودکفایی گندم در یک سال و وارد کردن این محصول در سال دیگر از نشانه‌های ناپایداری است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ناردست گره توسعه است، بیان کرد: با قوی کردن بنیه مالی کشاورزان انتظار از آنها برای استفاده از دستگاه‌های بهتر و تکنولوژی نوین و در راستای عملکرد مطلوب بالاتر می‌رود.

کشاورز با اشاره به اینکه مساحت زیر کشت گندم به 2 میلیون 700 هزار هکتار رسیده بود، ابراز کرد: کشور ظرفیت این میزان غله را ندارد و مقرر شد در مدت پنج سال این رقم به یک میلیون و 900 هزار هکتار کاهش یابد و در سه سال گذشته 360 هزار هکتار مساحت زیر کشت گندم کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: زراعت باید با تکیه بر ارتقای بهره‌وری منابع آبی و تولید باشد و در این راستا بر خلاف افزایش تولیدات، سطح زیر کشت افزایش نیافته است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مورد استفاده از ظرفیت کشت در اراضی مرزی کوتاهی شده و کشت محصولات سبزی و صیفی باید به گلخانه برود و در مدت پنج سال باید همه باغات با روش میکرو آبیاری شوند.

وی با تأکید بر حفظ ارزش خاک بیان کرد: باید سهمی از باقی مانده محصولات کشاورزی به خاک برگردانده شود تا حاصلخیزی آن از بین نرود.

کشاورز تصریح کرد: باید اصلاح تناوب در کشت مورد توجه کشاورزان قرار گیرد و برخی از گیاهان مانند کلزا حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد و عملکرد بعدی آن را بین 20 تا 30 درصد افزایش می‌دهد.

وی قیمت تمام شده بالای محصولات کشاورزی را چالشی در این بخش عنوان کرد و افزود: نهضت انتقال تکنولوژی و سرمایه رونقی در گذشته نداشته و هنوز هم ندارد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: هزینه بالا و عملکرد پایین صادرات محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کرده در حالی که باید در فضای رقابتی با یک نهضت عالمانه حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی ما از کمبود تاریخی سرمایه در 60 سال گذشته رنج می‌برد، ابراز کرد: سرمایه بخش کشاورزی در همه جای دنیا ارزان است در حالی که در کشور ما این بخش ریسک‌پذیر است و سود بالای تسهیلات کاهش یابد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*