تاکنون ۱۴ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان کردستانی خریداری شده است

تاکنون ۱۴ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان کردستانی خریداری شده است

مدیرعامل شرکت غله استان کردستان گفت: امسال تاکنون ۱۴ هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان کردستانی انجام شده است.

تاکنون ۱۴ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان کردستانی خریداری شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جمال صالحی ظهر امروز در جلسه کارگروه اصلاح نظام یارانه گندم، آرد و نان استان کردستان در سنندج، اظهار داشت: در سال جاری ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم تضمینی از کشاورزان در کشور خریداری شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در تولید و پخت نان باکیفیت عوامل متعددی دخیل است افزود: ۵۰ درصد مواد اولیه ( آب، نوع آرد، میزان نمک، میزان دما و حرارت) و ۳۳ درصد مهارت خبازان و نیز تجهیزات در تولید نان باکیفیت نقش دارند.

صالحی همچنین گفت: شیوه کاشت، داشت و برداشت و نقص تجهیزات و وسایل مورد نیاز در کاهش کیفیت آرد نقش تعیین کننده‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش رکن اساسی در تولید محصولات باکیفیت و مرغوب دارد تاکید کرد: برخورداری خبازان از تجربه و‌ مهارت‌های لازم
نقش تعیین کننده‌ای در تولید و پخت نان باکیفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در ۳۲ هزار هکتار از زمین‌های گندم استان حدود ۱۵۰ هزار تن گندم تولید و قابل برداشت است، بر جدا کردن گندم‌های آبی  از گندم‌های دیم تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت غله استان کردستان گفت: امسال تاکنون ۱۴ هزار تن  خرید تضمینی گندم از کشاورزان کردستانی انجام شده است.

کارشناس نظارت و بازرسی دانشگاه علوم پزشکی هم کردستان گفت: در سه ماهه نخست امسال تعداد ۳۲  مورد بازرسی از کارخانجات آردسازی و ۳۴ مورد نمونه‌برداری انجام شده است.

شهاب قصری اظهار کرد: نتایج نمونه‌گیری‌ها نشان داده است که ۷۴ درصد نمونه‌گیری‌ها انطباق داشته است.

به گفته وی، آزمایشات نشان داده که آرد تولیدی استان با کارخانجات استان مطابق نیست، پنج درصد کارخانجات استان مجهز به تکنولوژی هستند لذا در فرایند چرخه آرد و ‌نان نظارت‌ها باید افزایش یابد.

قصری تصریح کرد: تولید نان باکیفیت یک علم است و خبازان باید آموزش‌های لازم در تولید نان باکیفیت برخوردار باشند.

در ادامه یکی از کارشناسان اداره کل استاندارد کردستان نیز بازرسی و نظارت بر نانوایی‌ها در زمینه کنترل ترازوها و نمونه‌گیری نان را جزو وظایف استاندارد دانست.

حسن‌زاده نظارت و کنترل اوزان سبک و سنگین را جزو وظایف استاندارد برشمرد و گفت: در سه ماهه امسال ۱۵ مورد بازرسی از واحدهای آردسازی و ۲۸ نمونه از کل واحدهای استان انجام شده است.

به گفته وی، در نمونه‌های انجام شده در شهرستان‌ها  اکثر واحدهای نانوایی سنگک و لواش از آرد مخصوص خود استفاده کرده‌اند تنها سه واحد در سنندج و سقز از آرد بربری استفاده کرده‌اند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان کردستان نیز گفت: مقوله آموزش در بسیاری واحدهای صنفی نهادینه نشده است بلکه الزام و مشوقی برای آموزش خبازان در نظر گرفته شود.

جمیل احمدی اظهار کرد: اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای در راستای انجام وظایف خود و بر اساس نیاز آموزشی واحدهای صنفی کارگاه‌های آموزشی  ویژه برگزار می‌کند.

وی یادآور شد: افزون بر این کارگاه‌های آموزشی کلاس آموزشی اخلاق حرفه‌ای و الزام بهداشتی خبازان به عنوان یک ضرورت آموزش داده می‌شود.

احمدی برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه خبازان را نیازمند فراهم کردن بسترهای  مناسب و شناسایی مدرسان خبره و باتجربه دانست.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*