مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی اعلام کرد: مبارزه با آفت سن مادر و پوره گندم و جو در ۲.۲ میلیون هکتار از اراضی

مبارزه با آفت سن مادر و پوره گندم و جو در ۲.۲ میلیون هکتار از اراضی

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع آبی و دیم گندم و جو کشور با آفت سن مادر و پوره در سال زراعی جاری مبارزه شد.

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، «سعید معین» با اشاره به اینکه میزان مبارزه با سن در مزارع جو حدود ۲۰۰ هزار هکتار بوده است، افزود: در سال زراعی جاری در مزارع دیم و آبی رها شده و برگشتی گندم نیز در سطح حدود ۲۰۰ هزار هکتار دیگر مبارزه با سن توسط بخش دولتی و کشاورزان صورت گرفت.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهارداشت: از نیمه بهمن سال ۹۹ مبارزه با سن در استان های جنوبی کشور مانند کهنوج جیرفت و حاجی آباد هرمزگان آغاز شد و با گرم شدن هوا در اوایل فروردین همه استان ها درگیر مبارزه با سن شدند.

معین گفت: بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، افزایش ۲ تا ۳ درجه ای دما و کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارندگی را به طور میانگین در سال ۹۹ داشتیم و در فروردین امسال نیز بنا به گزارش های هواشناسی در داخل و در سطح بین المللی، افزایش دما به ۳ تا ۵ درجه رسید که برای مراحل رشد آفت سن، شرایط خوبی بود.

وی با بیان این که در سال زراعی جاری مزارع گندم رها شده داشتیم، گفت:  به علت پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول در فاز نخست، افزایش قیمت کود و سایر نهاده ها برخی از کشاورزان با پوره سن مبارزه نکردند ضمن آن که به دلیل خشکسالی نیز برخی از مزارع دیم گندم قابل برداشت نبودند و رها شدند.

به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال ۹۹ مقدار خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۳۱ استان به هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید که ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده بیش از ۲۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود.

امسال بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم رفته که نسبت به سال گذشته، کشت این محصول ۲.۳ درصد افزایش داشته است.

اهمیت گندم به عنوان غذای اصلی مردم در کشور بر کسی پوشیده نیست. همه ساله میزان قابل توجهی از محصول گندم به علت عوامل محدودکننده و کاهنده تولید از بین می‌رود. از جمله عوامل کاهنده عملکرد گندم، آفت سن گندم است که در سراسر کشورهای خاور دور و نزدیک، جنوب و جنوب غرب اروپا و شمال آفریقا گسترش دارد و از طریق مصرف برگ، ساقه، شیره آوندآبکش و دانه گیاه منجر به ایجاد خسارت می شود.

سن گندم ضمن آن که مهم‌ترین مساله‌ گیاه‌پزشکی ایران است، از پیچیده‌ترین و دشوارترین حشرات خسارت‌زا به شمار می‌رود، آفت سن، طی سالیان گذشته، خسارات زیادی به مزارع گندم و جو کشاورزان وارد کرده که اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود قطعا از خسارات وارده به نحو چشمگیری کاسته می شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*