مدیر جهاد کشاورزی شهرضا :فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی در شهرضا

فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی در شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی سبب وارد شدن خسارت غیرقابل جبران به محصول غلات می‌شود.

فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی در شهرضا

علی باقری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره به اجرای احکام تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان شهرضا اظهار داشت: در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10  قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و با دستور مقام قضایی 4 مورد دیوارکشی غیرمجاز در اراضی خسروآباد منظریه به طول 145 متر، روستای زیارتگاه به طول 181 متر، اراضی کشاورزی شهر منظریه به طول 120 متر و اراضی کشاورزی اسلام‌آباد شهرضا به طول 150 متر با همکاری نیروی انتظامی شهرستان شهرضا اعمال قانون شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به پایان برداشت مزارع کلزای شهرستان شهرضا افزود: برداشت کلزا از سطحی معادل 20 هکتار در شهرستان شهرضا با نظارت کارشناسان مکانیزاسیون و ناظر برداشت سازمان و شهرستان شهرضا انجام شد.

وی با بیان این‌که حداکثر عملکرد محصول برداشت در مزرعه ایده‌آل 5.3 تن در هکتار و حداقل عملکرد در مزارع مواجه شده با استرس‌های خشکی یک تن در هکتار گزارش شده است، گفت: در مجموع از مزارع شهرستان 52 تن کلزا برداشت که قسمت اعظم آن به مراکز خرید دولتی تحویل شده است.

فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان شهرضا

 باقری با اشاره به فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی شهرستان شهرضا برای برداشت محصول بیان کرد: در سال جاری بیش از 20 دستگاه کمباین مهاجر و بومی برای برداشت غلات شهرستان شهرضا در مزارع این شهرستان حضور دارند که درصد بسیار بالایی از این کمباین‌ها فرسوده و عمر بالای ده سال دارند.

مدیر جهاد کشاورزش شهرضا با بیان این‌که فرسوده بودن ماشین‌آلات کشاورزی سبب افزایش ضایعات ناشی از برداشت و وارد شدن خسارت غیرقابل جبران به محصول غلات می‌شود، تصریح کرد: عمر مفید کمباین‌ها 10 سال با کارکرد حدود 1200 هکتار در سال است و پس از آن باید دستگاه از رده خارج و جایگزین شود.

وی با تأکید بر این‌که نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی به ویژه ماشین‌آلات برداشت غلات نیاز به عزم ملی و انجام طرحی در وسعت ملی مانند طرح بازیافت خودروهای فرسوده و استفاده از وام‌های کم بهره دارد، ادامه داد: خسارت ناشی از ضایعات برداشت کمباین‌ها به صورت واضح قابل مشاهده نیست اما قابل اندازه‌گیری است و معمولاً به علت عدم تنظیم یا فرسودگی کمباین، خسارات بسیار است.

کشت چغندرقند از راهکارهای تثبیت اشتغال در بحران خشکسالی است

باقری با اشاره به برداشت چغندرقند پاییزه از مزارع شهرضا عنوان کرد: برای اولین بار از سطح حدود 9.5 هکتار از مزارع شهرستان شهرضا برداشت چغندرقند آغاز شد، کشت پائیزه چغندرقند با هدف صرفه‌جویی و استفاده بهینه در مصرف آب و تأمین ماده اولیه شکر در شهرستان شهرضا انجام شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با تأکید بر این‌که چغندرقند برداشت شده به کارخانه‌های قند اصفهان تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از سطح 9.5 هکتار از مزارع شهرستان شهرضا که امسال به کشت چغندرقند پائیزه اختصاص یافته افزون بر500 تن محصول برداشت شود.

وی با اشاره به این‌که زراعت چغندرقند از راهکارهای تثبیت اشتغال در بحران خشکسالی است، خاطرنشان کرد: از مزایای کشت این محصول در پاییز کاهش حدود 40 درصدی مصرف آب در کنار کاهش هزینه‌های تولید در واحد سطح است که این امر با وجود ماشین‌آلات پیشرفته در مرحله کاشت و برداشت محصول امکان‌پذیراست.

باقری افزود: درسال زراعی 98-97 سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با پرداخت یارانه بذر و هزینه  اجرای آبیاری تحت فشار به روش تیپ به کشاورزان چغندرکار در زمینه توسعه و کشت این محصول کمک کرده است.

پیش‌بینی برداشت 16 هزار تن جو از مزارع شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برداشت جو از مزارع شهرضا بیان کرد: در سال زراعی جاری حدود 3 هزار و 400 هکتار جو با استفاده از ارقام سازگار و پر محصول مورد تائید مراکز تحقیقات در مناطق تحت پوشش شهرستان کاشت شده است.

وی با بیان این‌که با نظارت و مدیریت کارشناسان اداره تولیدات گیاهی شهرستان شهرضا تمام این سطوح با وضعیت مطلوب به مرحله برداشت رسیده است، گفت: تاکنون حدود 75 درصد مزارع برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برداشت حدود 16 هزار تن محصول از مزارع برداشت شود.

باقری بیان کرد: با توجه به اختلاف قیمت قابل ملاحظه این محصول در بازار نسبت به خرید تضمینی آن، قسمتی از این محصول تحویل سلف‌خران شده و قسمتی در انبارهای کشاورزان ذخیره شده و هیچ محصولی به مراکز دولتی تحویل نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به برداشت گندم از مزارع شهرضا بیان کرد: در سال زراعی جاری  سطحی معادل 2 هزار هکتار گندم از بهترین ارقام تولید شده و سازگار در مناطق مختلف تحت پوشش شهرستان شهرضا کاشت شده است.

وی با بیان این‌که با وجود خسارت ناشی از سرمازدگی و حوادث غیر مترقبه با مدیریت کارشناسان اداره تولیدات گیاهی شهرستان شهرضا بیشتر این مزارع از وضعیت مطلوب برخوردارند، گفت: تاکنون 30 درصد مزارع برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان برداشت، حدود 10 هزار تن گندم از مزارع برداشت شود.

باقری خاطرنشان کرد: تقریباً تمامی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل سیلوهای ذخیره گندم و کارخانه‌های آرد استان اصفهان می‌شود تا در چرخه دولتی وارد و به صورت یارانه‌دار صرف ارتزاق جامعه شود.

انتهای پیام/63101/ج30/

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*