بررسی چالش‌های سامانه‌ی نوین جامع بازرگانی برای ورود به فصل خرید آتی گندم

بررسی چالش‌های سامانه‌ی نوین جامع بازرگانی برای ورود به فصل خرید آتی گندم

جلسه بررسی شرایط خرید و بهره‌گیری از سامانه‌ی نوین جامع بازرگانی برای اجرای بهینه‌ی عملیات خرید تضمینی گندم در سال 1397، امروز در محل سالن اجتماعات گندم برگزار شد. در این نشست مهمترین چالش‌های پیش روی سامانه و خرید گندم در مراکز خرید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ در نشست امروز که به ریاست عباس بذرافکن، عضو هیات مدیره و معاون برنامه‌ریزی و با حضور مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات از واحدهای ستادی و استانی و مدیران و کارشناسان خرید داخلی شرکت برگزار شد، مهمترین مسائل و مشکلات موجود در سامانه‌ی نوین جامع بازرگانی شرکت و خرید تضمینی گندم، مطرح و پس از بحث وتبادل نظر و ارائه راه‌کارهایی برای حل برخی مشکلات، مقرر شد تا موضوعاتی اساسی که موجود در سامانه که به صورت مستقیم با خرید گندم در مراکز خرید ارتباط دارند، با سرعت و دقت حل شوند.

براساس این گزارش، معاون برنامه‌ریزی شرکت در این نشست با بیان مزایای سامانه‌ی جامع بازرگانی گفت: اگر چه سامانه جدید برای کاربران هیچ تفاوتی با سامانه‌های قبلی ندارد، اما سامانه‌ی جامع بازرگانی که پس از تلاش‌های بسیار تدوین و راه‌اندازی شد، سبب شده تا اطلاعات به‌صورت آنلاین در دسترس باشد و با توجه به سهولت دریافت اطلاعات خرید و پرداختی‌ پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان کاربرد این سامانه در تمامی مراکز خرید امری ضروری است.

بذرافکن تاکید کرد: یکی از مهمترین نتایج استفاد از این سامانه در سال‌جاری، تامین 2700 میلیارد تومان باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران سراسر کشور بود، زیرا ما توانستیم با نمایش آنلاین و قابل دسترس اطلاعات در فضای مجازی برای مسئولین و کارشناسان تأمین پول، آنان را نسبت به پرداخت مطالبات کشاورزان و تسویه‌ی پول گندم‌ها حساس کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت در این نشست بر آموزش اپراتورهای مراکز خرید تضمینی گندم و دقت در صدور اسناد مالی تاکید و اعلام کرد: بخش فن‌آوری اطلاعات شرکت باید در خدمت معاونت بازرگانی که بخش تخصصی کار را انجام می‌دهد، باشد  و خدمات فن‌آوری را به این معاونت ارائه دهد.

این گزارش می‌افزاید؛ از سوی مسئولین فن‌آوری شرکت‌های غله‌ی مناطق نیزموضوعاتی شامل: مشکلات ایجاد شده درخصوص اسناد بانکی، ثبت تاریخ در سامانه (تاریخ تحویل)، ثبت اسناد، واگذاری اختیار به استان‌ها برای غیرفعال کردن کاربرهای مراکز خرید، ثبت رسیدهای ضایعاتی کالاهای حمل شده از کشتی و تعریف کاربری مسئولین کنترل کیفیی در مراکز خرید، به‌عنوان چالش‌های سامانه نوین جامع بازرگانی در مراکز خرید مطرح شد.

این گزارش حاکی است؛ ثبت ویژه‌‌ی گندم‌های ارسالی از سایر استان‌ها در سامانه جامع، مساله‌ی ثبت‌های مشابه در زمان خرید، ثبت درصد سن زدگی در سامانه و مبنای سن زدگی، مساله‌ِ عدم وجود پهنای باندمناسب برای اینترنت در برخی استان‌ها، از دیگر موارد و مشکلات  بود که توسط مدیران شرکت‌های مناطق و استان‌ها و مسئولین فن‌آوری اطلاعات از آن‌ها یاد شد تا برای رفع مشکلات اقدام شود.

براساس این گزارش تمامی مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست، توسط مدیر و کارشناسان فن‌آوری ستادی ثبت و مقرر شدتا موضوعاتی که قابل رسیدگی است و به بهبود انجام کار با سامانه و خرید تضمینی بهینه منجر می‌شود، اصلاحات لازم صورت پذیرد.

این گزارش حاکی است که سید مومن نیافر، مدیرکل خریدهای داخلی در بخشی از نشست، برتامین نیرو به اندازه‌ی کافی توسط مباشرین خرید، تاکید کرد و در خصوص برخی مسائل مشترک خرید گندم در مراکز خرید با سامانه، پاسخ‌های لازم ارائه داد و پیشنهاد کرد: مسئولین بازرگانی و فن‌آوری اطلاعات استان‌ها، اطلاعات و گزارش‌هایی که از سامانه‌ی بانک کشاورزی برای استان‌ها لازم است را احصا و به مرکزمنتقل کنند تا اقدامات لازم در این خصوص توسط واحد ستادی انجام شود.

در پایان نشست مقرر شد تا استان‌ها یک نیازسنجی از مراکز خرید خود در زمینه‌های: برقراری اینترنت و پهنای باند مناسب، اینترانت، شبکه‌های اختصاصی MPLS شبکه‌های محلی، سیستم‌های سرویس دهنده و سخت افزار محلی سخت افزار کاربران، حفظ شرایط مطلوب و ضوابط در نرم افزارهای نصب شده، برآوردهای مالی انجام داده و برای تأمین اقلام مورد نیاز  از هم‌اکنون اقدام کنند تا تا تمامی عملیات خرید گندم درفصل آینده به طور کامل بر روی سامانه صورت گیرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*