مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی: 70 درصد بذر گندم دیم کشاورزان به صورت بذر اصلاح شده تأمین شده است

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:
70 درصد بذر گندم دیم کشاورزان به صورت بذر اصلاح شده تأمین شده است
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بذر اصلاح شده از قرار کیلویی یک‌هزار و 630 تومان داده خواهد شد، گفت:70 درصد بذر گندم دیم کشاورزان استان به صورت بذر اصلاح شده تأمین شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از هشترود، نادر زارع تالی ظهر امروز در کارگروه آب،‌کشاورزی و منابع طبیعی هشترود اظهار کرد: سال زراعی گذشته به علت سرمازدگی، خشکسالی و تغییرات دمایی سال زراعی خوبی نبود به طوریکه قرار بود بیش از 870 هزار تن تولید گندم داشته باشیم که 400 هزار تن خریداری شد.ِ

وی یادآور شد: 500 میلیارد تومان در گندم، 33 میلیارد تومان در جو، 9 میلیارد و 600 هزار تومان هم در دانه‌های روغنی بر اثر تگرگ بهاره خسارت وارد شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شهرستان‌های هشترود، سراب، چاراویماق، بستان‌آباد، میانه و مراغه بیشترین خسارت از بابت  خشکسالی، سرمازدگی و تغییرات دمایی را دیده‌اند.

زارع تالی تاکید کرد: متاسفانه بیمه نیز در اثر ساختار کلی با مشکل مواجه است به طوریکه می‌توانست امنیت مالی را برای کشاورزان به‌ وجود آورد اما متاسفانه این امنیت مالی صورت نمی‌گیرد.

وی خواستار حمایت جدی دولت از صندوق بیمه شد و گفت: متاسفانه کشاورزان هشترودی در سال زراعی امسال 79 درصد خسارت دیده‌اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی در ادامه اظهار کرد: 33 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای تأمین نقدینگی کشاورزان هشترودی در نظر گرفته شده است.

فرماندار هشترود نیز در این نشست با توجه به خسارت گسترده کشاورزان منطقه هشترود خواستار تمدید،       افزایش وام و استمهال وام‌های بخش کشاورزی شد.
حسن مستفید گفت: طبق دستورالعمل بانک مرکزی، بانک‌ها باید 20 درصد منابع خود را به بخش کشاورزی بدهند.

وی اظهار کرد: در بخشنامه جدید بانک کشاورزی برای تمدید یا تسویه وام‌های کشاورزی متاسفانه عده‌ای افراد خوش حساب سود  وام‌های خود را داده‌ و تسویه کرده‌اند و بانک اعلام می‌کند آنهایی که سود خود را نداده‌اند سود آنها بخشیده شده که این کار اشتباه است و باید تمام مشتریان چه خوش حساب و بدحساب از این طرح بخشودگی استفاده کنند.

اسماعیل کریمی‌اصل مدیر جهاد کشاورزی هشترود هم گفت: شهرستان هشترود در جذب تسهیلات مکانیزاسیون در استان رتبه اول را دارد و کشاورزان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: همچنین این شهرستان با سطح زیرکشت 500 هکتار و تولید 100 تن در هکتار دانه گلرنگ رتبه اول استانی را دارد.

کریمی اصل اظهار کرد: شهرستان هشترود حدود 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که پنج هزار هکتار آن را باغات به خود اختصاص داده است.

در شهرستان هشترود سالانه حدود 230 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و باغی تولید می‌شود که عمده محصول تولیدی آن گندم است از این رو این شهرستان به انبار غله آذربایجان‌شرقی شهرت دارد.

انتهای پیام/60001/ 40/س

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*