معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: حفظ 2 میلیون و 160 هزار هکتارسطح زیر کشت محصول استراتژیک گندم درکشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

حفظ 2 میلیون و 160 هزار هکتارسطح زیر کشت محصول استراتژیک گندم درکشور

کرج- ایرنا- معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به فکر حفظ سطح زیر کشت فعلی گندم باشیم، گفت: سطح زیرکشت محصول استراتژیک گندم پس از خودکفایی به 2 میلیون و 160 هزار هکتار رسیده که بایستی این سطح را نگه داریم و افزایش ندهیم.

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز در نخستین نمایشگاه بین المللی روز مزرعه که در منطقه مشکین دشت استان البرز برگزار شد، افزود: کشاورزی ما تحمل زراعت غلات آبی را ندارد، به همین دلیل از سطح زیر کشت گندم آبی 600 هزار هکتار و گندم دیم نیز 400 هزار هکتار بایستی کاسته شود.
وی اظهار داشت: کشت غلات آبی که منجر به کاهش عملکرد می شود نه تنها به کشاورزان بلکه به مملکت آسیب می رساند.
وی با بیان اینکه بایستی به روش های علمی و مدیریت آب در مزرعه بتوانیم افزایش عملکرد داشته باشیم، افزود: عملکرد گندم آبی در سطح بایستی به 5 تن و چغندر بهاره تا 8-7 سال آینده به 55 تن برسد.
**گندم در ایران نقش اساسی دارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گندم در کشور ما نقشی اساسی دارد، گفت: در طول سالیان این محصول نوسانات زیادی داشته ولی تولید آن باید پایدار شود و مشکل گندم بایستی در کشور ما به طور قطعی حل شود.
وی با اشاره به اینکه نوسانات اقتصاد کشاورزی خوب نیست، ادامه داد: در این موضوع نبایستی هیچ کس کوتاهی کند که منجر به برگشتن به جای اول شود و بایستی قولی را که به دولت داده ایم محقق شود.
کشاورز تصریح کرد: وقتی برنامه داشته باشیم مشکلات حل می شود و دیگر نگرانی وجود ندارد و یکی از راه های ارتقای کشاورزی سیاست بذر است به طوریکه برای هر محصول بر مبنای نرم بین المللی سقفی تعیین شده باشد.
وی افزود: اولین راه این است که بذر را دانه ای بدانیم که دارای گواهی معتبر باشد که یکی از راه های تحقق آن مداخله بخش خصوصی در تولید بذر است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی باید آمادگی داشته باشد تا بذوری را که مجوزش را می گیرد تجاری سازی کند و دارندگان ارقام داخلی و خارجی بذور ثبت شده باید تمام مراحل تکثیر را تحت کنترل و مدیریت داشته باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که بایستی بذور را نوسازی کرد و هدف تولیدکنندگان بذر باید صادرات باشد و شریک خارجی خوب پیدا کنند و سرمایه گذاری خوب کنند.
**ایران در تولید بذر بی نظیر است
وی با بیان اینکه ایران در تولید بذر بی نظیر است، گفت: بذور گندم تولید شده در حال مذاکره برای انتقال به خارج کشور است و فضای مناسب برای داخلی ها و خارجی ها برای انتقال تکنولوژی بذر کاملا آماده است.
وی همچنین در خصوص بیماری های بخش زراعت افزود: در مورد بیماری ها به خصوص گندم، جو، کلزا و برنج مشکل جدی داریم زیرا حرکت بیماری در این گیاهان بطنی است و آن را خیلی جدی نمی گیریم و نهادهای نظارتی و کارشناسان بعد از بروز بیماری وارد میدان می شوند.
وی اظهار داشت: یکی از دلایل خسارت زا بودن بیماری ها در این بخش ضعف مدیریت بیماری هاست زیرا زمانی که بیماری شیوع یافت آن را می بینیم که دیگر اثر خود را گذاشته است و در این زمینه احتیاج به یک تجدید نظر است و باید دانش فنی خود را بالا ببریم.
**افزایش بهره وری آب، خط قرمز ماست
کشاورز با بیان اینکه موضوع تمرکز بر افزایش تولید هیچ راهی جزء آینده کشور نیست، گفت: افزایش بهره وری آب باید خط قرمز ما باشد و هر مدیری باید بر روی این خط حرکت کند.
وی افزود: در مکانیزاسیون کشاورزی نیز نباید هیچ محدودیتی بر توسعه آن قایل شویم زیرا هم هزینه را کم می کند و هم برای کشاورز ایجاد راحتی می کند.
وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه به صورت مشترک با انجمن کشاورزی آلمان (DLG) بیان داشت: ایرانی ها با همکاری و استفاده از دانش فنی آلمانی ها باید در پی ارتقای کشاورزی و تولیداتمان باشند و اولین انتظارمان از کشاورزان ایجاد ارقام بیشتر و متنوع تر و سازگار با مناطق مختلف است که نسخه های کاربردی تر آن را می خواهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت بخش های تحقیقاتی در سال های اخیر، گفت: این تلاش ها به قدری بوده که ارقام ذرت از 5-4 رقم به 49 رقم و گندم به 70 رقم رسیده ولی هنوز کافی نیست و اولین خواسته این است که تلاش شود ارقام متنوع و سازگار برای مناطق مختلف داشته باشیم.
وی اضافه کرد: در خصوص کلزا، گندم، جو، ارقام زمستانه ی علوفه ای مثل ترتیکاله، یولاف و مدیکا نیاز داریم کشاورزان از دانش و تجربه شرکت های آلمانی برخوردار شوند و شرکت های ایرانی نیز باید نسبت به بازسازی و ارتقای تکنولوژِ سیستم های بذرشان اقدام کنند.
کشاورز یکی از مشکلات دیگر کشورمان در بخش زراعت را مشکل در خاک ورزی دانست و گفت: اولین مشکل در شروع کار است که بایستی شخم کنار گذاشته شود زیرا ریشه های گیاهان در سطح های مختلف روییده می شوند.
وی یکی دیگر از نیازهای بخش کشاورزی ایران را آشنایی با تکنیک ها و روش های پشتیبانی، تشخیص زمان و روش مبارزه سموم برای بیمارهای گندم، جو و کلزا دانست.
نخستین نمایشگاه بین المللی روزهای مزرعه از 22-20 اردیبهشت ماه در مزرعه ای واقع در منطقه مشکین دشت استان البرز در سطح حدود 5 هکتار برگزار شده است.
در این نمایشگاه بین المللی شرکت ها و محققان ایرانی در کنار محققان آلمانی از انجمن کشاورزی آلمان اقدام به کشت و زراعت گونه های مختلف زراعی با ارقام مختلف همچون کلم، گندم، جو، کلزا، گلرنگ، چغندر قند و… کرده اند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*