روش اندازه گیری بلانکیت در نان سنتی اصلاح شد

تهران- ایرنا- روش سنجش میزان بلانکیت در نان سنتی در آزمایشگاه غلات گروه پژوهشی مواد غذایی پژوهشکده صنایع غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد، اصلاح شد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پژوهشگاه سازمان استاندارد ایران، بلانکیت (Na2S2O4) ترکیبی گوگردی است که به منظور تسریع در فرآیند تخمیرِ خمیر و سفید کردن نان استفاده می شود.
این ترکیب در حضور حرارت، آب و هوا ناپایدار است و ترکیبات فرعی سولفاته مانند گاز SO2 آزاد می کند که موجب تحریک و حساسیت های گوارشی، چشمی و پوستی و مصرف زیاد آن موجب موتاسیون ژن ها و در نهایت سرطان می شود.
بر این اساس اداره کل استاندارد استان البرز در آزمایشگاه غلات گروه پژوهشی مواد غذایی پژوهشکده صنایع غذایی و کشاورزی پژوهشگاه استاندارد، روش سنجش میزان بلانکیت در نان سنتی را بر اساس طرح پژوهشی مصوب بازنگری و راه اندازی کرده است.
رئیس این پژوهشکده در این خصوص توضیح داد: با توجه به مشکلات احصاء شده در اندازه گیری میزان بلانکیت در انواع نان های سنتی، طرح پژوهشی اداره کل استاندارد البرز به دنبال تلاش های همکاران این مجموعه و کارشناسان اداره کل استاندارد البرز مصوب شد.
فرزانه انصاری افزود: بر این اساس روش آزمون ‘اندازه گیری بلانکیت در نان سنتی به روش کیفی’ در آزمایشگاه غلات گروه پژوهشی مواد غذایی این پژوهشکده تعریف شد.
وی اظهار کرد: بر اساس روش استخراج شده از این طرح، اصلاحیه استاندارد ملی ایران به شماره 2628 نان سنتی- ویژگی ها و روش های آزمون، در شانزدهم مردادماه امسال در هزار و پانصد و بیست و نهمین اجلاس کمیته ملی به تصویب رسیده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*