مهندس معمارزاده عضو هیئت مدیره انجمن آردسازان ایران: کاملا با صادرات گندم مخالفم…

 

تجربه نشان داده که با توجه به شرایط آب و هوایی کشورمان در یک سال با بارندگی خوب وبا تولید بالای گندم مواجهیم اما چند سال بعدش شاهد خشکسالی و تولید محصول کمتر هستیم.پس بهتر است از ذخیره گندم خود محافظت گنیم و چوب حراج به این کالای استراتژیک نزنیم. از سوی دیگر اگر دولت به دنبال صادرات است قطعا باید گندم با کیفیت کشور را صادر کند یعنی گندم با استاندارد جهانی صادر کند چرا که گندم بدون شناسنامه و با کیفیت نا مطلوب خریداری در بازار های جهانی نخواهد داشت . پس اگر ما گندم با کیفیت صادراتی در اختیار داریم بهتر است در مناطقی که باکمبود گندم کیفی مواجه است توزیع تا اختلاط مناسب در کارخانجات صورت گیرد. البته دولت می تواند گندم های با کیفیت پایین را که برای مصرف انسانی مناسب نیست را برای مصارف دامی و حتی صنعتی مثل بیسکویت – که گلوتن و پروتئین کمتری نیاز دارد – را با قیمت پایین تر به سایر کشورها صادر نموده و به جای آن گندم با کیفیت وارد کند که ضعف گندم های داخلی را پوشش دهد لذا کاملا با صادرات گندم مخالفم.

ذرت دامی یا گندم انسانی کدامیک؟

مطلب فوق مقدمه گفتگوی اختصاصی خبرنگار نگاشته با مهندس بهزاد معمارزاده عضو هیئت مدیره انجمن آرد سازان ایران و مدیرعامل کارخانه آرد اتحاد کرج است. وی در ابتدا در پاسخ به نظر برخی دولتمردان که معتقدند”دولت برای نگهداری این حجم انبوه از گندم متحمل هزینه ذخیره سازی زیادی می شود و فضای کافی ندارد”، اذعان داشت: به عقیده من نباید گندم را به راحتی صادر و از کشور خارج کرد. مرغدار تا حدی می تواند گندم را در فرمول غذایی مرغ قرار دهد. اگر دولت فضای کافی جهت نگهداری ندارد بهتر است گندم های بی کیفیت را – که اغلب روانه تهران می شود – با قیمت پایین تر (حدود 700 تومان) در اختیار دامدار و مرغدار قرار دهد تا مجبور به خرید و واردات ذرت دامی  با ارز مبادله ای 3250 تومانی نباشد و بجای ان اجازه ورود گندم کیفی با ارز ازاد صادر کند که مصرف انسانی دارد.در حالی که تناژ زیادی از گندم می تواند جایگزین ذرت دامی شود.

 

 

آیا خودکفایی کشور در گندم تداوم خواهد داشت؟

معمارزاده در پاسخ به سوال فوق گفت: از آنجایی که بخش زیادی از گندم کشور به صورت دیم تولید می شود، تداوم خود کفایی به رحمت خدا و میزان بارندگی بستگی دارد. خودکفایی امسال قطعاً نه به دلیل مهندسی در حوزه زراعت بلکه حاصل افزایش بارندگی بوده است و متاسفانه تا این تاریخ نیز میزان بارندگی به نسبت سال گذشته بسیار تقلیل یافته است که تولید گندم را با چالش مواجه می کند.

3 مشکل اساسی بر سر راه صادرات آرد ایران به عراق

مدیرعامل کارخانه آرد اتحاد در پاسخ به این سوال که کارخانجات آرد تا چه میزان در صادرات آرد موفق بوده اند، گفت: اغلب کارخانجاتی که اقدام به صادرات آرد نمودند، بیشتر به دنبال اعلام حضورشان در بازار بودند و از لحاظ اقتصادی، سود چندانی از لحاظ اقتصادی نصیب واحدها نشده است. البته اساسی ترین مشکل صادرکنندگان تصمیمات یک شبه دولت است. صادر کننده برای جذب مشتری باید برنامه ریزی حداقل چندساله داشته باشد تا بتئاند جایگاه محکمی در بازارهای هدف مهیا کند. دستورالعملهای مقطعی و فصلی چاره کار صادرات نیست. الان با مهلت دو ماهه گندم برای صادرات ارد در بورس بفروش میرسد که زمان مشخصی هم برای ادامه این روند اعلان نشده و احتمال دارد فردا صبح دستورالعمل لغو ان صادر شود. قوانین عبور موقت هم بسیار دست و پا گیر بوده و روند خاصی ندارد . تاجر خریدار ارد ایران از ما اطمینان میخواهد که ما همیشه و مستمر بتوانیم آرد مورد نیازش را تهیه بکنیم. یک روز برای اخذ مجوز واردات عبور موقت 2 ماه زمان نیاز داریم یک روز مهلت یک ساله را به 4 ماه تقلیل میدهند و ….. مسأله دوم صادرکنندگان در بازار، حقوق گمرکی است که از طرف گمرک عراق از فروشندگان آرد در ایران دریافت می کند. در طول یک سال گذشته هر چه از طریق وزارتخانه های مربوط پیگیر حذف تعرفه گمرکی شدیم، اقدام عملی در این خصوص صورت نپذیرفت. مشتریان عراقی برای هر تن آرد وارداتی  60 دلار از طرف ایرانی تعرفه گمرکی دریافت می کنند و این هزینه را باید از طرف ترکیه ای هم دریافت کنند اما چون مرز ترکیه و عراق تحت کنترل اقلیم کردستان است و روابط اقلیم کردستان با دولت ترکیه بسیار مساعد است، این 60 دلار از فروشندگان ترکیه ای توسط عراق اخذ نمی شود و اینجا امکان رقابت بین ایران و ترکیه در زمینه فروش آرد به عراق عملا به صفر می رسد. از سوی دیگر صادر کنندگان ترکیه، جایزه صادراتی هم دریافت می کنندو اخذ مجوزها برای طرف ترک نهایتا 2 روز زمان لازم دارد. مسآله سوم افت کیفی گندم داخلی است که صادرکنندگان آرد را مجبورمی کند به منظور تأمین نیاز مشتریان عراقی بخشی از گندم خارجی را هم در گندم ها اختلاط کنند و این مسأله هزینه بر شدن صادرات آرد را به همراه دارد و دولت باید گندم با اختلاط مناسب جهت صادرات تخصیص دهد.

 

بخش خصوصی برای کاهش هزینه های دولت راه حل دارد

معمارزاده در بخش بعدی این گفتگو با اشاره به اینکه دولت جدید در آستانه انتخابات باید نگاه ویژه ای به حوزه گندم و آرد داشته باشد، گفت: برای مدیریت بخش کشاورزی، دولت باید علاوه بر شناسایی کشاورز، میزان دقیق خرید محصول از هر کشاورز را مشخص کند. به عقیده من برای جلوگیری از ادامه ضررها، دولت باید گندم را آزاد اعلام کند. همچنین نرخ گندم را منطبق با قیمت های جهانی و بر اساس نرخ شناور بازار تعیین نماید. نهایتاً دولت با آزاد گذاشتن خرید گندم می تواند فرصتی برای عرض اندام بخش خصوصی در حوزه خرید گندم ایجاد کند. اگر قرار است از کشاورز حمایتی صورت پذیرد نیز میالغی به صورت انواع سوبسید بر اساس سطح زیر کشت و هکتار در اختیار کشاورزان قرار دهد تا همچنان کشت گندم توسط کشاورزان با اقبال مواجه شود.

با این روش هزینه های مالی دولت به شدت کاهش می یابد چرا که حدود 6 میلیون گندم تولیدی کشور توسط کارخانجات خریداری و ذخیره می شود لذا نیاز دولت به پول بهره ای از بانکها برای خرید6 میلیون تن گندم رفع خواهد شد و هزینه این میزان گندم با سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین خواهد شد. باید تاکید کنم که اصلاح سیستم خرید گندم، قطعاً تفاوت چندانی در نرخ نان ایجاد نخواهد نمود چرا که همین الان هم نان با کیفیت به نحوی با نرخ آزاد عرضه می شود.

شور شدن نان در نتیجه گندم بی کیفیت، بازی با سلامت جامعه است!

مدیرعامل آرد اتحاد کرج در ادامه به کیفیت گندم اشاره کرد و  امسال را یکی از بدترین سالها از لحاظ کیفیت گندم دانست. وی گفت: امسال گندم خارجی تا حد زیادی کمیاب و گران شد. به ویژه در استانهای تهران و البرز گندم ها بسیار بی کیفیت شده اند چرا که استانهای دیگر معمولا گندم خوبی را به تهران ارسال نمی کنند. در سنوات قبل نیز روند ارسال گندم به تهران به همین شکل بود ولی چون دولت معمولا ذخیره گندم خارجی در اختیار داشت کارخانجات گندم را با اختلات مناسب تحویل میگرفتند. البته کارخانجات بسیار مدرن در دو استان تهران و البرز تمام تلاش خود را با بهره گیری از تکنولوژی بالا و اختلاط گندم به کار می گیرند تا آرد مناسبی در اختیار نانوایان قرار دهند. این فعال بخش خصوصی میانگین افت گندم دریافتی را در حال حاضر 10 درصد و میزان گلوتن 25 در صد و پروتئین را نیز کمتر از عدد 11 دانست، حال آنکه برای تولید نان به گندم با پروتئین حداقل 12 نیاز است. وی اذعان داشت: خصوصیاتی چون کیفیت گلوتن، عدد زلنی و عدد ایندکس گندم بسیار اهمیت دارد و مهمتر از عدد گلوتن است. برای مثال عدد ایندکس باید حداقل 80 باشد اما گندم های ارسالی به تهران در حال حاضردارای ایندکس حداکثر 50 هستند و با توجه به گرمای هوا که در پیش است به شدت شاهد افزایش مصرف نمک و احتمالا برخی بهبود دهنده های غیر مجاز در نانوایی ها خواهیم بود.

معمارزاده با ابراز تاسف از اینکه تصمیم ممنوعیت واردات گندم، تصمیمی مقطعی و غیرکارشناسی است خاطر نشان کرد: بنده به عنوان یک آسیابان بدون توجه به بحث تجاری واردات، تاکید می کنم که واردات گندم باید بنحوی آزاد شود و برای حمایت از کشاورز می توان بر گندم وارداتی تعرفه لحاظ کرد. اگر این ممنوعیت ادامه یابد، نان در چند ماه آینده شور خواهد شد و شوری نان عوارض وحشتناکی برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*