معاون بهداشتی درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام: سرانه مصرف نان 320 گرم در روز است

معاون بهداشتی درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

سرانه مصرف نان 320 گرم در روز است

معاون بهداشتی درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سرانه مصرف نان 320 گرم در روز است که در این راستا باید صرفه جویی به عمل آوریم.

راضی ناصری‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: نان به عنوان یک ماده غذایی مهم در وعده‌های غذایی محسوب می‌شود، عمده‌ترین پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، انرژی‌ها و فیبری که مورد نیاز بدن است توسط نان تهیه می‌شود.

معاون بهداشتی درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: نان به عنوان نیاز اصلی مردم محسوب می‌شود، بر اساس آمارها سرانه مصرف نان 320 گرم در روز است که اگر در راستای اقتصاد مقاومتی بتوان در خصوص مصرف نان یک درصد صرفه جویی در ضایعات نان را داشته باشیم در این زمینه 10 میلیارد تومان در سال می‌توان صرفه جویی کلی برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص استفاده درست از نان نکاتی را باید مد نظر قرار داد، در درجه اول نانی که مصرف می‌شود باید نان سالم و از سلامتی کامل برخوردار باشد زیرا می‌تواند سلامتی مردم را به ارمغان داشته باشد در مرحله بعد نانی که تهیه می‌شود باید عوارض کمتری برای مردم داشته باشد، باید فرهنگ استفاده درست از نان را به مردم آموزش دهیم، در راستای برنامه‌های نظارتی، وزارت بهداشت و درمان نقش بسزایی دارد ولی در زمینه مقابله با ضایعات نان که به صورت کلی است تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این راستا نقش دارند.

این مسؤول اضافه کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی بر اساس وظایف و اختیاراتی که در این راستا دارد می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند و خوشبختانه این دستگاه از تعاملات خوبی در این زمینه برخوردار است، در راستای طرح مشترکی که بین دانشگاه علوم پزشکی و شرکت غله اجرایی می‌شود در جنبه‌های مختلفی از جمله عواملی که خطرناک و مضر هستند مانند نمک، جوش شیرین که به نان اضافه می‌شود مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرد، در زمینه آموزش و مهارت نیز توسط مسؤولین دستگاه شرکت غله و خدمات بازرگانی اقداماتی انجام می‌شود.

ناصری‌فر تصریح کرد: از جمله آموزش‌های بهداشتی که به مردم در این زمینه داده می‌شود می‌توان مردم را از نظر بهداشت فردی و محیط کار و همچنین داشتن کارت تندرستی و نیز پروسه و فرآیندی و نوع نانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، یاری دارد.

وی ادامه داد: در این راستا ما باید برای مردم نان سالم را تعریف و بر اساس ذائقه افراد مردم به سمتی حرکت داشته باشیم که نانی که سالم‌تر و بهداشتی است را مورد استفاده قرار دهند.

معاون بهداشتی درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اشاره به تعاریفی از نان درست و سالم گفت: در تعاریف بهداشتی نان سالم و خوب نانی را شامل می‌شود که از پخت خوبی برخوردار باشد و نیز دارای سوختگی و کربنی نباشد زیرا این موضوع زمینه ساز برای ابتلا به سرطان خواهد بود، از نظر بهداشتی نان خوب باید طعم و بوی غیرطبیعی  نداشته و اگر طعم و بوی غیرطبیعی داشته باشد تنها دلیل آن افزودنی‌های بوده که به خمیر نان اضافه می‌شود، نان سالم باید به صورت یکنواخت باشد یعنی قسمتی از نان ضخیم و قسمتی نازک نباشد، مردم بر اساس ذائقه به دنبال نان‌هایی هستند که دارای رنگ سفیدتر، زیبا، نازک‌تر هستند.

وی ادامه داد: این نوع نگاه متاسفانه به عنوان فرهنگی در بین مردم وجود دارد اما بنا بر اعتقاد کارشناسان و مسؤولین بهداشتی هر اندازه نان از ضخامت بیشتر و رنگ تیره تر برخوردار باشد آن نان خوب‌تر است، زیرا در این حالت مواد و فیبرهای که در آن نان وجود دارد برای سلامتی مردم بهتر است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*