داستان دنباله‌دار بی‌کیفیتی نان در اردبیل

داستان دنباله‌دار بی‌کیفیتی نان در اردبیل

نانوایی

با وجود قول مساعد مسئولان در کیفیت بخشی بر امور نان و نانوایی‌ها اما هنوز هم بی‌کیفیتی نان یکی از دغدغه‌های مردم اردبیل است.

به گزارش ‌ایسنا، با وجود برخورداری از قطب اول کشاورزی در سطح کشور و داشتن زمین‌های زراعی مطلوب در کشت و برداشت محصول گندم، اما در چرخه تولید نان که از مشتقات اصلی گندم بوده، با مشکلات بزرگی درگیر است.

بررسی نشان می‌دهد نبود کیفیت نان در اردبیل مشکلی نیست که در چند سال اخیر به وجود آمده باشد، به گفته شهروندان اردبیلی از وقتی که به یاد دارند نان خوب و مطلوب از نانوایی‌ها خریداری نکرده‌اند نان سوخته و خمیر چیزی است که به اجبار باید آن را مصرف کنند.

«فاطمه علایی» یکی از شهروندان معترض به کیفیت نان می‌گوید: وقتی قیمت نان افزایش یافت به ما گفتند که برای ارتقاء کیفیت نان است، اما نه تنها تغییری حاصل نشد، بلکه وزن و حجم آنها نیز کمتر و کیفیتش بدتر از گذشته شد.

به عقیده وی، زمانی کیفیت نان بهتر می‌شود که مردم نان نامطلوب را نخرند و اعتراض خود را به جا و به موقع به گوش مسئولان برسانند، یعنی خود مردم ناظر کار نانوایی‌ها بوده و اجازه ایجاد نانوایی به افراد غیر ماهر را ندهند.

از آنجا که نان به‌طور مستقیم با سلامت انسان ارتباط دارد رسیدگی به نحوه پخت آن از مهم‌ترین کاری است که مسئولان باید در اولویت قرار دهند.

مشکل بی‌کیفیتی نان زیر ساختی است

«سیدحامد علامتی» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل مشکل بی‌کیفیتی نان را زیر ساختی می‌داند و عقیده دارد: در امر نان بنا از همان ابتدا خوب گذاشته نشده است، یعنی نظارت‌ها از اول مشکل داشته و اکنون ارگانی که واقعا پاسخگوی این معضل باشد، وجود ندارد.

وی می‌گوید: مشکل ما این است که سازمانی که کیفیت نان را تأمین کند، اصلا وجود ندارد. اکنون اداره صنعت معدن و تجارت، شرکت غله، جهاد کشاورزی ، خدمات بازرگانی فرمانداری و اداره بهداشت به نوعی یک قسمت کار را برعهده گرفته‌اند اما این کیفیت چطور و چگونه حاکم می‌شود سئوالی است که جواب ندارد.

در مورد بحث کیفیت نان خواندن نظر نانوایان و کارشناسان صنایع غذایی نیز خالی از لطف نیست یکی از نانوایان محله کمدسازی اردبیل که دراین باره می‌گوید: بیش از 15 سال است که در کار پخت بربری مشغول هستم در اردبیل هر کس که بیکار نشود به کار نانوایی اقدام کرده است در حالیکه این فن واقعا مهارت خاصی می خواهد.

وی می‌گوید: شاطر اگر فن خمیرگیری را بلد باشد و از خمیر مایه خوب استفاده کند و از همه مهم‌تر آرد مناسب و با کیفیت تهیه کرده و در هنگام پخت میزان حرارت و زمان به عمل آمدن نان را با دقت بسنجد به طور یقین نان به مردم تحویل می‌دهد.

«سولماز صمدزاده» کارشناس صنایع غذایی نیز عقیده دارد کیفیت نان به استراحت‌دهی به گندم، آرد و خمیر بستگی دارد یعنی  گندم به مدت سه ماه قبل از آرد شدن استراحت داده شود و آرد هم بعد از یک هفته استراحت پخته شود و خمیر نیز حداقل یک ساعت قبل از پخت استراحت کند.

به عقیده این کارشناس هر چه قدر نان رنگ تیره‌تری داشته باشد نشانه کیفیت مغذی آن است و از نظر گوارشی هضم بهتری صورت می‌گیرد. و از طرفی از بروز بیماری‌هایی چون دیابت و پبوست و جلوگیری می‌کند.

اما سه سال پیش جواد زنجانی فرماندار اردبیل در جلسه ساماندهی آرد و نان این شهرستان در اولویت قرار دادن مشکل آرد و نان اردبیل در بین مباحث مشکلات استانی و شهرستانی خبر داد اما تاکنون به طور عملی هیچ کار موثری در این باره صورت نگرفته است..

وی در آن جلسه اعلام کرد: در خصوص مشکل نان کوتاهی دستگاه‌های ذی ربط قابل قبول نخواهد بود و با تأکید ها و پیگیری‌های مقام عالی استان با کمک سازمان دیگر این مشکل باید حل شود.

کیفیت نان نیازمند فرهنگسازی است

گذشته از بحث‌هایی که در ارتباط با نحوه پخت و تولید نان وجود دارد مشکل دیگری یعنی فرهنگ بر ادامه این معضل افزوده است با وجود اینکه کارشناسان معتقدند نان‌های حجیم و صنعتی از نان سنتی چون لواش بهتر است اما مردم اردبیل  مصرف نان سفید را ترجیح می‌دهند.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان با بیان این‌که کیفیت نان در اردبیل امسال نسبت به سال گذشته از بسیار بد به بد رسیده است، می‌گوید: با همکاری سایر ادارات یکسری بررسی‌ها صورت گرفت و نتیجه بر این شد که بخش عمده مشکل نان بحث فرهنگ است یعنی از ابتدای چرخه تولید نان هر کس چه مستقیم و غیر مستقیم در این خصوص باید حساسیت نشان دهد که این فرهنگ سازی زمان می برد.

به گفته عاملی، در حال حاضر پنج واحد تولید نان صنعتی در اردبیل فعال است اما مردم رغبتی به مصرف آن نشان نمی‌دهند و این واحدها با حمایت سازمان صنعت معدن و تجارت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

نظارت یک طرفه جوابگو نیست

وی با بیان این‌که در سال بیش از هزار پرونده نان در سازمان تشکیل و به تعزیزات معرفی می‌شود، می‌گوید: هر روز صبح ساعت ده و نیم از نانوایی‌ها نمونه دریافت می‌شود و با شاخص‌ها ارزیابی شده و نتیجه به نانوایی مربوط ابلاغ می‌شود بار اول اخطار داده شده بار دوم کسر سهمیه آرد و آموزش اجباری و در صورت ادامه تعطیلی و در آخر حذف مجوز واحد صورت می‌گیرد.

عاملی عدم کیفیت آرد تولیدی را عامل دیگر بی‌کیفیتی نان می‌داند و می‌گوید: خیلی مواقع سازمان جلوی تولید آرد نامرغوب را گرفته است اما این تنهایی کافی نیست باید نظارت‌ها به صورت عمومی باشد.

از آنجا که به گفته متخصصان سلامت 60 درصد از افراد به نان وابسته است و تولید و به حرکت در آمدن اقتصاد به نیروی انسانی سالم و متخصص نیاز دارد پس ضرروی است  همه دستگاه‌های اجرایی و حتی خود مشتریان به این امر حساس باشند. در یک استانی که هزاران راه را باید طی کند تا به توسعه متوازن برسد وقتی داستان دنباله دار بی کیفیتی نان را به اتمام برساند بی شک مسیرهای توسعه برایش هموارخواهد شد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*