800تن گندم مازاد از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شد

۸۰۰ تن گندم مازاد از کشاورزان خراسان شمالی خریداری شد

بجنورد- ایرنا – معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: تاکنون ۸۰۰ تن گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان این استان خریداری و در سیلوها ذخیره سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود قنبری روز سه شنبه در کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم در این استان اظهار داشت: به دلیل خشکسالی و عدم رضایت کشاورزان از نرخ تضمینی میزان فروش گندم مازاد به دولت در سال جاری نسبت به سطح زیرکشت در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰درصد کاهش یافت.
معاون استاندار خراسان شمالی افزود : در سال جاری ۲۶ مرکز برای خرید تضمینی گندم با نرخ مصوب در سطح استان ساماندهی شد که پیشنهاد می شود برای تسریع و تسهیل در خرید باید هفت مرکز جدید نیز به مراکز قبلی اضافه شود تا گندمکاران بتوانند با سرعت بیشتری محصول خود را تحویل دهند.
قبنری با اشاره به رفع مشکل دو سیلوی گندم فاروج و آشخانه خاطرنشان کرد : با فعال شدن این دو سیلو حدود ۷هزار تن  به ظرفیت ذخیره سازی گندم استان خراسن شمالی افزوده شد و باید از ظرفیت های این دو سیلو استاندارد برای ذخیره سازی گندم به درستی استفاده شود.
معاون استاندار خراسان شمالی با توجه به تقاضای جدید برای احداث کارخانه آرد اظهارداشت : هم اکنون کارخانه آرد در این استان به حد اشباع رسید و چنانچه سرمایه گذاری تمایل به احداث کارخانه آرد داشته باشد، ما تعهدی برای اختصاص سهمیه گندم نداریم.
قنبری یادآور شد : البته واحدهای جدید می توانند گندم از خارج استان خریداری و پس از فراوری آن را به استان های دیگر صادر کنند ، ولی در داخل استان افزایش تعداد واحدهای آرد صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
وی ظرفیت نانوایی های استان را نیز کافی دانست و اظهارداشت : تعداد واحدهای نانوایی موجود در استان ظرفیت نیاز استانی را پوشش می دهد و نباید مجوز جدیدی برای احداث نانوایی داده شود.
معاون استاندار خراسان شمالی افزود : اگر تقاضایی برای نانوایی وجود دارد، باید به سمت آزاد پزی و صنعتی باشد و نانوایی سنتی به میزان کافی در استان وجود دارد.

پیشنهاد افزایش هفت مرکز خرید

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با توجه به پراکندگی استان خواهان افزایش هفت مرکز جدید خرید گندم در سطح استان شد و افزود : باید تلاش شود تا تولیدات گندمکاران بومی در داخل سیلوهای این خطه شمالشرق کشور ذخیره سازی شود .
وی  راه اندازی مراکز خرید را برای مناطق دشت، امیرآباد، شوقان، گیفان، قوشخانه، گریوان و نوده چناران اعلام کرد.

عبدالله یوسفی افزود: کم تعداد بودن مراکز خرید گندم می تواند باعث خارج شدن آن از استان و یا حتی به دامداران فروخته شود که در این صورت استان برای تامین آرد با مشکل مواجه می شود.
وی بر تاکید وزارت جهاد کشاورزی بر اسان سازی روند جمع آوری گندم در سطح استان ها اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود که از سطح کشتزارهای استان حدود ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شود.

یوسفی با بیان این که ظرفیت سیلوهای دولتی برای خرید گندم در استان کافی است گفت: اما با توجه به خشکسالی و کاهش تولید و همچنین هزینه های بالای حمل و نقل تلاش می کنیم تا با ایجاد مراکز موقت در مناطق مختلف تا کشاورزان را به تحویل محصول تشویق کنیم.
وی قیمت گندم را در کیلوگرم حدود ۵۰ هزار ریال اعلام کرد که این نرخ در سال گذشته حدود ۲۸ هزار ریال در هر کیلوگرم بود.

برداشت گندم در خراسان شمالی به دلیل گرمای زودهنگام از اول خردادماه سال جاری شروع شد و پیش بینی می شود که امسال با توجه به شرایط خشکسالی ۱۸۰ هزار تن گندم از سطح اراضی این استان برداشت شود که با افزایش نرخ تصمینی گندم پیش بینی می شود ، بیش از ۷۰ درصد این محصول در اختیار دولت قرار گیرد.

سال گذشته حدود ۵۰ درصد از محصول گندم کشاورزان خراسان شمالی در قالب خرید تضمینی معادل ۱۳۱ هزار تن به  شرکت بارزگانی دولتی ایران فروخته شد و به دلیل اختلاف قیمت بالا بخش زیادی از این محصول در اختیار خریداران بازار آزاد قرار گرفت.

در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی زیر کشت گندم و جو آبی و دیم قرار گرفته است که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی را دیمزارهای گندم و جو تشکیل می دهند.

این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و از لحاظ تولید گندم رتبه ۱۶ را در بین استان های کشور را داراست.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*