امسال ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در کردستان انجام می شود

سنندج-ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: براساس برآوردهای انجام شده امسال ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام می شود.

به گزارش ایرنا، خالد جعفری روز شنبه در دومین جلسه خرید تضمینی گندم ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت : در سال های گذشته تولید و خرید گندم در کردستان بیش از یک میلیون تن بوده اما امسال به دلیل خشکسالی پیش بینی می شود در استان ۵۲۱ هزار تن تولید و ۴۰۰ هزار تن خرید داشته باشیم.

وی با بیان  اینکه، اقدامات انجام شده در سطح مزارع استان، تا حدی عواقب خشکسالی را کاهش داده و امیدواریم تولید و خرید، بیش از پیش بینی ها باشد، افزود: خشکسالی نه تنها تولیدات کشاورزی استان و کشورما بلکه کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد : در بحث افت و ریزش هایی که بی شک پیش خواهد آمد باید بیشتر دقت شود چون در این شرایط ویژه حتی اگر ۲ درصد هم عملکرد بهتری داشته باشیم، تاثیر بسزایی در افزایش تولید استان خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم گندم از چرخه مصرف انسانی خارج نشود، افزود: باید مراکز خرید، هرچه بیشتر در دسترس کشاورزان باشد تا ترغیب شوند حتی یک کیسه گندم را هم تحویل دهند.

وی پرداخت به موقع بهای گندم را مشوق مهمی برای تمایل کشاورزان به مراکز خرید یا سیلوها خواند و گفت: چون تامین اعتبار خرید گندم امسال بالا بود، نباید مشکلی برای تخصیص وجود داشته باشد.

جعفری با اشاره به اینکه پیش بینی ها برای تامین گندم مورد نیاز کشور انجام شده است، یادآور شد : امیدواریم خرید گندم بیش از پیش بینی ها باشد تا کشور کمتر نیازمند واردات شود.

در ادامه این جلسه موضوع خرید دانه روغنی کلزا نیز مطرح و بررسی شد که جعفری در این خصوص خواستار کاهش سخت گیری ها در راستای جذب حداکثری محصول کلزا و گندم شد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با سطح زیر کشت ۶۰۰ هزار هکتار و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*