خرید بیش از 24 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در کردستان

خرید بیش از 24 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: استان کردستان در سال زراعی جاری با تعداد 11 شرکت تولید بذر گندم، توانسته است در تمامی طبقات بذری میزان24 هزار و 550 تن بذر گندم آبی و دیم خریداری کند.

خرید بیش از 24 هزار تن بذر گندم آبی و دیم در کردستان

فرید سپری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: بذر عمده‌ترین واحد تداوم حیات در عالم گیاهی بوده و خصوصیات گیاه را همانند پلی‌سبز از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند‌.

وی افزود: بذر اصلی‌ترین و مهم‌ترین اندام تکثیر گیاه است و به طور کلی در کشاورزی به هر قسمت یا هر عضوی از گیاه که بعد از کاشت می‌تواند گیاه مشابه خود را به وجود آورد بذر گفته می‌شود مانند دانه، قلمه، پیاز، غده‌های زیرزمینی، ساقه‌های زیرزمینی و غیره.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: بذر به عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌های تولید بالغ بر 40 درصد در افزایش تولید به دلیل بهبود ژنتیکی و اصلاح ارقام نقش دارد.

وی تصریح کرد: اصلاح و بهبود صفات ارقام گیاهان زراعی مانند افزایش عملکرد، بهبود کیفیت، مقاومت به بیماری‌ها و آفات و یا تحمل شرایط رشد نامساعد مانند شوری و خشکی به ایجاد بذر ارقام اصلاح شده می‌انجامد. سپری اضافه کرد: بذر اصلاح شده ابزاری برای انتقال تکنولوژی‌های نوین تولید محصول و از الزامات دستیابی به امنیت غذایی است.

سالانه 95 هزار تن بذر گندم مورد نیاز استان

وی به میزان بذر گندم مورد نیاز استان با توجه به سطوح زیر کشت سالیانه  اشاره کرد و گفت: در استان کردستان سالیانه حدود 582 هزار هکتار گندم ( آبی 32 هزار هکتار و دیم 550 هزار هکتار ) کشت می‌شود که با احتساب 160 کیلوگرم برای هر هکتار دیم و 220 کیلوگرم برای هر هکتار گندم آبی سالیانه حدود 95 هزار تن بذر گندم مورد نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در برنامه تولید بذر گندم استان در سنوات گذشته سالیانه به طور متوسط 15 الی18 هزار تن بذور اصلاح شده (پرورشی 3 و مادری و گواهی شده ) توسط شرکت‌های فرآوری بذر تولید و مورد استفاده بهره‌برداران گندمکار قرار گرفته است که چیزی حدود 16 الی 19 درصد کل بذر مورد نیاز استان است.

وی افزود: براساس برنامه 10 ساله تولید بذر ابلاغی وزارت متبوع، بایستی استان در انتهای برنامه به تولید بذری معادل ۴۵ درصد کل بذر مصرفی در دیمات( 34 هزار تن) و 65 درصد در مزارع آبی (5500 تن) نائل شود، که برای این منظور نقشه راه تولید بذر گندم دیم استان ترسیم شد و امید است تا دو سال آینده به این مهم دست یابیم.

خریداری 21 هزار و 900 تن بذر گواهی‌شده گندم

سپری به میزان خرید، فرآوری و توزیع بذور گندم گواهی شده در سال  اشاره کرد و گفت: استان کردستان در سال زراعی 98-97 با تعداد 11 شرکت تولید بذر گندم، توانسته است در کلیه طبقات بذری میزان 24 هزار و 550 تن بذر گندم آبی و دیم خریداری کند که از این میزان مقدار ۲۱ هزار و ۹۰۰ تن آن به صورت گواهی شده آبی ۵ هزار و ۸۳۰ تن و دیم ۱۶ هزار و ۷۰ تن است که پس از فرآوری در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تا امروز میزان گندم دیم گواهی شده توزیعی ۱۰ هزار و ۴۰۰  تن و گندم آبی توزیعی یک هزار و ۹۵۰ تن است.

خریداری و توزیع یک هزار و 30 تن بذر جو در کردستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: مقدار یک هزار و 30 تن بذور جو دیم و آبی در سال 98 توسط شرکت بعثت گنجی قروه خریداری که قسمت اعظم آن فرآوری و در بین کشاورزان توزیع شده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*