رئیس سازمان ملی استاندارد:مسئولیت ضایعات در گندم با وزارت کشاورزی است

رئیس سازمان ملی استاندارد:

کیفیت بنزین استاندارد است/ مسئولیت ضایعات در گندم با وزارت کشاورزی است

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد

رئیس سازمان ملی استاندارد مسئولیت وجود ضایعات در گندم را با وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت که برای دریافت جزئیات آزمایش کیفیت بنزین از شرکت کنترل کیفیت هوا، در حال مکاتبه با این شرکت هستند اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده است.

به گزارش ایسنا، نیره پیروزبخت امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه طبق قانون هوای پاک مسئولیت کیفیت بنزین بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان ملی استاندارد در این بخش همکاری می‌کند، اظهار کرد: سه آزمایشگاه مورد تایید سازمان ملی استاندارد است که از دو پژوهشگاه زیرمجموعه این سازمان چیزی برای ما ارسال نشده و از پژوهشگاه نفت نیز هنوز اطلاعی نداریم، اما مکاتباتی در حال انجام است تا شرکت کنترل کیفیت هوا، آزمایشگاه خود را معرفی کند و نحوه نمونه‌برداری و سایر اطلاعات موثر بر آزمایش را در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: در آزمایشات متعدد سازمان ملی استاندارد نتایج عدم انطباق با استاندارد وجود نداشته است. در سال‌های گذشته این سازمان خود یکی از شاکیان کیفیت بنزین بود، اما آزمایش‌ها نشان داده میزان گوگرد در بنزین حتی پایین‌تر از حد استاندارد بوده و کاهش تعداد روزهای با هوای ناسالم در تهران این موضوع را تایید می‌کند.

به گزارش ایسنا، در گزارشی که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هفته گذشته منتشر کرد، غلظت گوگرد در تمام نمونه‌ها – شامل بنزین معمولی و سوپر – فراتر از حد مجاز اعلام شد.

وزارت جهاد کشاورزی باید از الک دو در بیست در خرید تضمینی گندم استفاده کند

پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد ملی ایران در زمینه تولید و واردات گندم تدوین شده، تصریح کرد: اختلافی بین ارزیابی براساس استاندارد ملی و ضوابط فنی وزارت جهادکشاورزی وجود داشته که گله‌مندی برخی ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران این بخش نیز مربوط به همین مسئله است، اما تاکنون تغییری در استانداردهای گندم اعمال نشده و باید از الک دو در بیست برای (خرید تضمینی) گندم استفاده شود.

امیدواریم مسئولان مربوطه به استاندارد گندم پایبند باشند

این مقام مسئول ضمن ابراز امیدواری به پایبندی مسئولان و دست اندرکاران این بخش به استاندارد گندم، اظهار کرد: ناخالصی با آلودگی متفاوت است و وجود ضایعات در گندم نشان دهنده آلودگی آن نیست و با وجود سیستم‌های پیشرفته در کارخانه‌های آردسازی، ضایعات کاملاً جدا می‌شود؛ بنابراین جایی برای نگرانی مردم نیست. این مسئله مشکلی برای سلامتی مردم ایجاد نمی‌کند و فقط بحث قیمتی مطرح است.

به گفته وی، مسئولیت کیفیت گندم به عهده وزارت جهاد کشاورزی، آرد به عهده سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت و نان به عهده وزارت بهداشت است که سازمان ملی استاندارد در این زمینه با وزارت بهداشت همکاری می‌کند.

باید در مراجعی همچون دولت به وجود ضایعات در گندم رسیدگی شود

پیروزبخت در پاسخ به اینکه سازمان ملی استاندارد برای جلوگیری از تکرار وجود ضایعات در گندم در خرید تضمینی سال‌های آینده چه تمهیداتی اندیشیده است؟ نیز پاسخ داد: این موضوع به عهده وزارت جهاد کشاورزی است؛ مسئولیت سازمان ملی استاندارد در این بخش تنها ارائه گزارشات است. این سازمان مسئولیت مستقیم برای جلوگیری از وجود ضایعات در گندم ندارد، بنابراین باید در مراجعی همچون دولت روی این متغیر کار شود.

احتمال حذف سبوس از استاندارد اجباری

وی در ادامه از احتمال حذف سبوس از استاندارد اجباری خبر داد و گفت که در این رابطه گزارشی تهیه و در اختیار شورای عالی استاندارد قرار گرفته تا درباره آن تصمیمی‌گیری کنند.

درباره توقف تولید برخی از خودروها در شورای عالی استاندارد تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره امکان توقف تولید برخی از خودروها، گفت: طبق مصوبه اخیر شورای عالی استاندارد مقرر شده این سازمان برنامه خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کند و گزارشی برای شورای عالی استاندارد تهیه کند تا درباره توقف تولید برخی از خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارند، تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: اگر تصمیم به توقف تولید خودرویی گرفته شود باید طبق برنامه اول تولید آن کاهش یابد و تا زمانی که برای خودروسازان معین می‌شود، تولید آن خودرو را به تدریج متوقف کنند.

پیروزبخت با تاکید بر اینکه اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی متوقف نشده، تصریح کرد: به دلیل تروریسم اقتصادی، واردات برخی از قطعات مورد نیاز اجرای استانداردهای ۸۵ گانه مشکلاتی دارد، اما برخی از واحدهای تولیدی در حال حاضر توانسته‌اند همه این استانداردها را اجرا کنند که نشان می‌دهد در این زمینه سختگیری وجود نداشته است.

نهاده‌های دامی آلوده به کشور وارد نمی‌شود

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال واردات نهاده‌های دامی آلوده به کشور، تصریح کرد: قاطعانه به مردم می‌گویم که خیال‌شان راحت باشد؛ مانند  سه سال گذشته اجازه ورود نهاده‌های دامی آلوده به سم آفلاتوکسین را صادر نمی‌کنیم. همچنین در جلساتی در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید شد که عملکرد سازمان ملی استاندارد در این زمینه درست بوده است.

اول باید به سراغ استانداردسازی راننده‌ها برویم

رئیس سازمان ملی استاندارد درباره تصادفات جاده‌ای و استاندارد جاده‌ها نیز اظهار کرد: ۷۰ درصد تصادفات جاده‌ای به دلیل خطای انسانی، ۲۳ درصد به دلیل نامناسب بودن جاده‌ها و هفت درصد به دلیل کیفیت خودروها اتفاق می‌افتد، بنابراین اول باید به سراغ استانداردسازی راننده‌ها برویم.

وی افزود: در کمیسیون ایمنی راه‌ها، روی موضوع استاندارد جاده‌ها بحث می‌شود که مسئولیت آن به عهده وزارت راه و شهرسازی است. همچنین استانداردهایی در این زمینه تدوین شده که وزرات راه و شهرسازی ملزم به رعایت آن‌ها و سازمان ملی استاندارد هم ناظر عالی بر اجرای آن‌ها است.

جلوگیری از ورود ۲۰ محموله به کشور

این مقام مسئول در ادامه از جلوگیری این سازمان از ورود ۲۰ محموله به کشور در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت که که هشت محموله مربوط به مواد غذایی، پنج محموله لوازم برقی و الکترونیکی، یک محموله لوازم مکانیکی، پنج محموله قطعات خودرویی و یک محموله لوازم خانگی بودند که بیشترین حجم این محموله‌های مغایر با استاندارد در استان هرمزگان بوده است.

تدوین استاندارد رمزارز، مدیریت پسماند و اینترنت اشیا، در راه است

به گفته وی، طبق مصوبه دولت این سازمان اکنون تدوین استانداردهایی در زمینه رمز ارزها، اینترنت اشیا، دستگاه‌های مسیریاب، مدیریت پسماندها بویژه پسماندهای الکترونیکی، توسعه بازار محصولات سالم و ارگانیک، بازتوانی و بازسازی کشور پس از وقوع حوادث و بحران‌ها و استاندارد ملی سوخت رسان‌های سیار مایعات قابل اشتغال را در دستور کار دارد.

پیروزبخت از صدور چهار هزار و ۷۰۰ فقره اظهارنامه واردات در سال جاری خبر داد که تاکنون ۳۹ هزار فقره آن گواهی انطباق از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده‌اند.

وی افزود:‌ تعداد گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۷ هزار مورد بوده که این مقدار علاوه بر آن دسته از محصولاتی است که با نشان استاندارد صادر می‌شود.

همچنین به گفته این مقام مسئول، تاکنون ۴۵ استاندارد بین‌المللی از سوی ایران تدوین شده که در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و۵۰ استاندارد دیگر نیز در این سازمان در دست تدوین است.

وی افزود: جایگاه کنونی ایران در بین ۱۶۳ کشور عضو ایزو، بیست و یکم است و پس از چین و ژاپن و به طور مشترک با کره جنوبی در رتبه سوم آسیا قرار دارد.

پیروزبخت خاطرنشان کرد:‌ از سال گذشته میلادی، یک بانوی پژوهشگر ایرانی به عضویت کمیته ۱۵ نفره هیات مدیره فنی ایزو درآمده و در مجمع اخیر این سازمان جهانی مقرر شد آیین نامه اخلاق مراودات بین المللی تدوین شود که همین پژوهشگر در کمیته پنج نفره آن نیز حضور دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*