15هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان مرکزی خریداری شد

۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان مرکزی خریداری شد

اراک – ایرنا – معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با آغاز طرح خرید تضمینی این محصول در سال جاری از گندمکاران خریداری شده است.

«غلامرضا ملکی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان محصول از گندم کاران شهرستان‌های ساوه و زرندیه خریداری شده و پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح ۳۸۰ تن از این محصول استراتژیک از گندم کاران استان مرکزی خریداری شود.

وی ادامه داد: تمامی هزینه خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در هنگام تحویل به گندم کاران پرداخت می‌شود.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطر نشان کرد: ۱۶۰ میلیارد ریال از طلب گندم کاران از ابتدای خرید تضمینی گندم به کشاورزان استان پرداخت شده و طلب تولید کنندگان این بخش نیز تا ۲۵ خرداد ماه امسال تسویه شده است.

ملکی خاطر نشان کرد: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم مازاد نیاز کشاورزان در سال جاری ۱۷ هزار ریال تعیین شده است و محصول گندم کاران استان تا ۲ درصد سن زدگی بدون کسر قیمت از گندم اران استان خریداری می‌شود.

وی عنوان کرد: به ازای خرید محصول گندم از ۲ تا چهار درصد سن زدگی در هر کیلوگرم ۲۵۰ ریال و از چهار درصد بیشتر هر کیلوگرم ۳۵۰ ریال از قیمت خرید تضمینی گندم کاسته می‌شود.

ملکی افزود: ۳۲ مرکز خرید در شهرستان‌های استان مرکزی وظیفه ارائه خدمت و تحویل گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را برعهده دارند که پنج مرکز در شهرستان‌های ساوه و زرندیه قرار دارند.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ظرفیت ذخیره سازی برای خرید تضمینی ۶۰۰ هزار تن گندم در استان فراهم شده است.

ملکی، از خرید ۳۸۰ تن دانه‌های روغنی کلزا در استان مرکزی خبر داد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال حدود سه هزار تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.

وی گفت: هشت مرکز خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا در استان وظیفه تحویل محصول کشاورزان استان را بر عهده دارند.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی ادامه داد: امکان خرید مستقیم دانه‌های روغنی کلزا به صورت توسط کارخانه‌ها روغن کشی فراهم شده و منع قانونی برای خریداری این محصول توسط واحدها وجود ندارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*