مشکل خرید گندم از کشاورزان رامهرمز به کجا رسید؟

مشکل خرید گندم از کشاورزان رامهرمز به کجا رسید؟

در شهرستان رامهرمز 3 سیلو استاندارد خرید گندم وجود دارد که به دلیل مسافت زیاد تا برخی روستاها مردم برای انتقال گندم‌ها با مشکلاتی مواجه شدند به همین دلیل شرکت غله و فرمانداری رامهرمز تصمیم جدیدی برای حل این مشکل اتخاذ کردند.

مشکل خرید گندم از کشاورزان رامهرمز به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس از رامهرمز، چند روزی است در رامهرمز مانند دیگر شهرها برداشت گندم آغاز شده است و مزارعی که در آفتاب با رنگ طلایی می‌درخشند یکی پس از دیگری درو می‌شوند.

تا کنون در خوزستان بیش از 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است و در سیلوهای استاندارد نگهداری می‌شوند اگرچه مشکلاتی به دلیل سیلاب گریبان‌گیر برخی شهرها و خرید گندم شد اما روند برداشت و خرید گندم با قدرت ادامه دارد.

امسال کشاورزان رامهرمزی به دلیل بارندگی‌های مناسب محصول خوبی دارند و برخلاف سال‌های گذشته که به دلیل خشک‌سالی عملکرد در هکتار پایینی داشتند امسال شاهد عملکرد خوبی هستند.

فقط یکی از مراکز خرید گندم رامهرمز باز شده است

حسین از کشاورزان رامهرمزی به خبرنگار فارس گفت: در سال‌های گذشته 3 مرکز خرید به فاصله 10 کیلومتری از یکدیگر اقدام به خرید گندم می‌کردند ولی امسال اعلام کردند فقط یک سیلو اقدام به خرید گندم می‌کند.

وی افزود: سیلو انتخاب شده برای خرید از برخی زمین‌های کشاورزی حدود 20 کیلومتر فاصله دارد و طی این مسیر با تراکتور در جاده اصلی خوزستان به استان فارس مشکل‌ساز و خطرآفرین است.

کشاورز دیگری گفت: به دلیل این‌ه یک سیلو برای خرید اختصاص دادند ازدحام زیادی درب مرکز خرید وجود دارد و زمان زیادی را باید در صف باشیم.

وی گفت: فرمانداری رامهرمز درخصوص اختصاص کامیون برای جابه‌جایی گندم‌ها از مراکز خرید دیگر به سیلو موافقت کرد اما شرکت غله از باز کردن دیگر مراکز خرید امتناع می‌کند.

احداث یک سیلو دیگر در سلطان‌آباد نیاز است

بخش‌دار سلطان‌آباد با اشاره به وجود چندین مرکز روباز خرید گندم در رامهرمز، اظهار کرد: در سال‌های گذشته مراکز روباز اقدام به خرید گندم می‌کردند و پس از چند روز دپو گندم آن‌ها را به سیلو استاندارد منتقل می‌کردند اما امسال خرید گندم فقط توسط سیلو استاندارد گندم انجام می‌شود.

وی افزود: فاصله مرکز خرید استاندارد از زمین‌های برخی کشاورزان تا حدود ۱۵ کیلومتر می‌رسد و یک کشاورز ممکن است چندین زمین جدا از هم داشته باشد و به دلیل حمل گندم‌ها با تراکتور در جاده اصلی مشکلات ترافیکی و احتمال خطر بالا رفته است.

ابوالقاسم براتی گفت: به دنبال جذب بخش خصوصی برای احداث یک سیلو استاندارد دیگر در بخش سلطان‌آباد رامهرمز هستیم تا در سال‌های آینده مشکل کشاورزان منطقه کاهش پیدا کند.

طبق دستورالعمل باید به مرکز خرید استاندارد گندم تحویل دهند

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه ۴ در خصوص بسته بودن مراکز خرید روباز گندم در رامهرمز، اظهار کرد: بر طبق دستورالعمل هر مرکز خرید تعاون روستایی و یا شخصی تا شعاع ۲۰ کیلومتری مراکز خرید استاندارد تا زمان تکمیل ظرفیت مراکز استاندارد اجازه بازگشایی ندارند و در رامهرمز نیز مرکز خرید استاندارد با ظرفیت ۱۲۵ هزار تن تمامی منطقه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: درصورتی‌که کشاورزان گندم خود را به مرکز خرید استاندارد تحویل دهند به ازای هر تن ۲۵ هزار تومان کرایه دریافت می‌کنند و پول کرایه همراه پول گندم طی زمان ۲۴ ساعت به آن‌ها پرداخت می‌شود.

خدارحم امیری زاده عنوان کرد: تاکنون بیش از ۷۰ هزار تن گندم در سیلو استاندارد رامهرمز بدون هیچ مشکلی ذخیره‌سازی شد درصورتی‌که در مراکز روباز احتمال خطراتی از قبیل آتش‌سوزی و تلف شدن گندم به دلیل بارش باران همانند سال گذشته وجود دارد.

از روز شنبه مرکز روباز خرید گندم در رامهرمز باز می‌شود

امیری زاده گفت: امسال به دلایل مختلف در سطح استان با کمبود کامیون مواجه هستیم و اگر ظرفیت مراکز روباز تکمیل شد برای انتقال گندم‌ها به سیلوهای استاندارد با مشکل مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه ۴ گفت: به دلیل درخواست سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداری رامهرمز از روز شنبه مراکز رو باز خرید گندم در رامهرمز بازگشایی می‌شوند اما در صورت تکمیل ظرفیت مراکز روباز و نبود کامیون برای جابه‌جایی گندم‌ها و یا وارد شدن هرگونه خسارت به گندم‌ها مسؤولیت بر عهده شرکت غله و بازرگانی نیست.

وی افزود: کشاورزان در صورتی که گندم را به مراکز روباز و غیراستاندارد تحویل دهند هیچ مبلغی برای کرایه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد فقط درصورتی‌که به مراکز استاندارد تحویل دهند کرایه گندم به آن‌ها پرداخت می‌شود.

اضافه شدن 2 مرکز خرید گندم دیگر در رامهرمز

موسی ممبینی با اشاره به وجود 3 سیلو استاندارد در رامهرمز، اظهار کرد: یک سیلو در بخش سلطان‌آباد و دو سیلو در نزدیکی پلیس‌راه رامهرمز هستند که به دلیل مسافت زیاد برخی روستاها تا این مراکز برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد شده است.

وی افزود: بیشتر برداشت گندم در شب انجام می‌شود و تردد تراکتورها در مسیرهای اصلی استان خطرناک است و در برخی مناطق به دلیل گردنه‌ای بودن گندم سرریز می‌کند.

سرپرست فرمانداری رامهرمز عنوان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته از روز گذشته 2 مرکز خرید در مناطق سلطان‌آباد و رستم‌آباد  برای خرید گندم از کشاورزان در اختیار شرکت غله قرار گرفته است و برای مناطق ابوالفارس و رودزرد نیز شرکت غله در منطقه گندم را خریداری می‌کند و به سیلو استاندارد منتقل می‌کند.

وی گفت: فرمانداری رامهرمز ماشین‌آلات موردنیاز برای جابه‌جایی گندم‌ها به سیلوهای استاندارد را تأمین می‌کند و مقرر شد گندم در کمتر از 72 ساعت به مراکز استاندارد منتقل شود.

ممبینی گفت: مراکز خرید روباز گندم ملزم هستند پلاستیک تهیه کنند که در صورت بارش باران سریعاً از گندم‌ها حافظت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، اگرچه خرید گندم توسط مراکز خرید گندم استاندارد در حفظ و نگهداری از سرمایه ملی اقدام مناسبی است اما در این شرایط باید فکری برای جابه‌جایی گندم کشاورزان و تردد در محور اصلی ترانزیتی استان خوزستان توسط تراکتور می‌شد در این صورت با همکاری کشاورزان نتیجه بهتری در طرح ارائه شده به دست می‌آمد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*