فصل برداشت خوشه های طلایی گندم در کهگیلویه و بویراحمد

فصل برداشت خوشه های طلایی گندم در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج – ایرنا- فصل برداشت خوشه های طلایی گندم بزودی از راه می رسد و کشاورزان منتظر اتخاذ تدابیر لازم از سوی مسئولان بخصوص جهاد کشاورزی برای برداشت و فروش مناسب محصول گندم در بازار هستند.

به گزارش ایرنا،کشاورزان به عنوان تولیدگران محصول های راهبردی برای تولید محصولی بهتر و با کیفیت سختی های زیادی را تحمل می کنند و تلاش می کنند چرخ کشاورزی منطقه از رونق نیفتد.
کشاورزان با آغاز فصل برداشت دغدغه فروش محصضول تولیدی دارند و نمی توانند بازار مناسبی برای فروش محصول خود پیدا کنند .
مهمترین کار بعد از تولید هر محصول، رساندن آن محصول به دست مصرف کننده است و در این میان، کشاورزان باید در قبال محصول هایی که با زحمت فراوان تولید می کنند سودی منصفانه دریافت کنند تا بتوانند با انگیزه بهتر به دنبال تولید بیشتر باشند و در این راه گام های بلندتری بردارند.
نامناسب بودن سیستم اطلاع رسانی بازار، ناپایداری قیمت، سهم کم از قیمت نهایی ، شفاف نبودن سیستم اطلاع رسانی بازار و حضور واسطه های زیادی از جمله دلالان از جمله مشکلاتی است که کشاورزان پس از برداشت محصول با آن روبه رو هستند.
کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد سالهاست با هزینه فراوان زمین های کشاورزی حتی دیم زارهای شیب دار را شخم می کنند که با نزدیک شدن به فصل برداشت انتظار دارند مسئولان با تدابیر لازم نسبت به تامین زیرساخت های لازم برای خرید تضمینی محصول های خود اقدام کنند.
سال زراعی جاری با بارش های مناسب پاییزی آغاز شد ،حتی امکان کشت در زمین های شیب دار دیم برای کشاورزان فراهم شد و این روزها مزارع سرسبز به خوشه های طلایی تبیدل شده که حکایت آمدن فصل برداشت را می کند.
کشاورزان در سال جاری برای تامین بذر و کود ،کشت و کمباین برای برداشت هزینه های زیادی متحمل شده اند که انتظار دارند با توجه به کیفت محصولات زراعی قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی توسط دولت نیز افزایش یابد.
تعداد زیادی از کشاورزان به دلیل پایین بودن درآمد زمین های کشاورزی خود را بصورت اجاره ای در اختار دیگر کشاورزان قرار دادند که باید مسئولان در این راستا برای مقابله با دلالان آمادگی داشته باشند.
این روزها مسئولان جهاد کشاورزی و اداره کل غله استان با برگزاری نشست شورای برداشت در شهرستان های هشت گانه بخصوص مناطق گرمسیری از آمادگی کامل این نهادها برای برداشت و خرید تضمینی خبر می دهند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال هر کیلوگرم گندم معمولی 17 هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم 17 هزار و 300 ریال از کشاورزان خریداری می شود.
الیاس تاجالدینی اظهار داشت: برداشت گندم از پانزدهم اردیبهشت در کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود.
وی توضیح داد: مراکز خرید تضمینی گندم برای جمع آوری محصول کشاورزان این استان ساماندهی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که بهار امسال تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یابد.
تاج الدینی تصریح کرد: بارش های مطلوب سال زراعی جاری باعث افزایش تولید این محصول زراعی راهبردی می شود .
وی ابراز داشت: در سال زراعی گذشته هزاران هکتار از مزارع دیم گندم کهگیلویه و بویراحمد بر اثر کم بارشی نابود شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه از آمادگی کامل این نهاد برای فصل برداشت خبر داد و گفت: زیرساخت های لازم برای برداشت بدون هیچ گونه مشکلی در استان تامین شده است.
شهرام عسکری اظهار داشت: با پیش بینی کارشناسان زراعی استان، امسال بیش از 120 هزار تن گندم و جو از مزارع این استان برداشت خواهد شد.
وی گفت: از این میزان گندم پیش بینی می شود 75 هزار تن گندم مازاد مصرف کشاورزان و 9 هزار تن گندم بذری از سوی شرکت غله خریداری خواهد شد.
عسکری بیان کرد: 72 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان زیر کشت گندم دیم و 22 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است.
وی افزود: برنامه ریزی لازم برای ساماندهی کمباین،سوخت مورد نیاز ماشین آلات کشاورزی و آماده سازی سیلوهای مرکز استان برای ذخیره سازی این محصولات از جمله اقدامات انجام شده برای برداشت گندم در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 50 کمباین بومی و 250 کمبایین مهاجر برای برداشت محصولات زراعی در استان تامین شده است.
عسکری تصریح کرد: برای جلوگیری از هر گونه خسارتی این کمبایین ها قبل از ورود به مزارع معاینه فنی نیز خواهند شد.
وی عنوان کرد: با همکاری فرمانداران و شرکت پخش فراورهای نفتی استان تدابیر لازم برای تامین سوخت کمباین ها نیز اندیشیده شده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 10 مرکز در استان آماده خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان است.
سید علی صادق فروزنده ظرفیت سیلوی استان را 60 هزار تن اعلام کرد و گفت: امسال مشکل خاصی در زمینه فضای ذخیره سازی گندم وجود ندارد.
برداشت گندم و جو در این استان نیمه دوم اردیبهشت امسال آغاز خواهد شد.
سطح زیرکشت گندم در استان 94 هزار هکتار است.
میزان گندم مصرفی مورد نیاز برای جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد حدود 85 هزار تن اعلام شده است.
سالانه 800 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*