توسط بانک توسعه صادرات صورت گرفت

عصر اقتصاد: بانک توسعه صادرات یکصد میلیون یورو تسهیلات ازمحل صندوق توسعه ملی به پالایشگاه غلات زر اختصاص داد وقرار است محصولات فروکتوز (قند مایع) این پالایشگاه تا پایان سال به بازار عرضه شود.

مرتضی سلطانی مدیر گروه توسعه صنعتی وپژوهشی زر در بازدید خبرنگاران از این پالایشگاه با ارایه گزارشی از روند احداث پالایشگاه غلات زر گفت: با راه اندازی این پالایشگاه ,15 هزار نفر اشتغالزایی پایانی پیش بینی شده است. وی ادامه داد:اشتغالزایی در صنایع غذایی یک به 15 است درحالی که به عنوان نمونه این میزان در صنعت فولاد یک به هفت است.

وی تصریح کرد: در آذر ماه سال گذشته اولین فاز این پالایشگاه با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید. سلطانی گفت: در این سایت پالایشگاه غلات زر پروژه های عظیم دیگری چون فاز 2و3 انواع قند مایع در دست اجرا است که امیدوارم به زودی به ثمر نشیند.

وی با تاکید براینکه پالایشگاه غلات زر با وجود مخازن (سیلوهای )نگهداری غلات تعبیه شده در محل کارخانه (به ظرفیت یک میلیون تن )ومخازن اختصاصی بنادر امیر آباد ,نوشهر وانزلی در شمال وبندر امام در جنوب کشور به صنایع مصرف کننده اطمینان خاطر می دهد , افزود: کشورهای شمالی ایران بزرگترین تولید کننده غلات جهان هستند و در میان آنها قزاقستان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان شناخته می شود که سالانه در حدود 20 تا 25 میلیون تن مازاد بر مصرف داخل خود را تولید می کند.

وی ادامه داد: این کشور در حال حاضر بدلیل محصور بودن در خشکی مجبور است غلات صادراتی خویش را از طریق کشورهای روسیه و اکراین به دریای سیاه رسانده و پس از طی بیش از 11 هزار کیلومتر، آنها را به بازارهای مصرف عرضه کند. ولی چنانچه از مسیر ایران که نیمی از مسیر فعلی است برای ترانزیت بهره برد، قادر است با هزینه کمتر و در زمان کوتاه تر محصولات خود را صادر کند. همچنین ایران با واقع شدن در تقاطع کریدورهای ترانزیتی شرق – غرب و شمال – جنوب و دسترسی آسان به بازارهای جهانی خصوصا حوزه خلیج فارس ظرفیت آن را دارا است که قطب فراوری عمیق غلات در منطقه باشد.

سلطانی در بخش دیگر صحبتهای خود نقش آفرینی پالایشگاه غلات زر را به عنوان بندر خشک مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: موضوع ایجاد زیرساخت لازم برای احداث سامانه اختصاصی بارگیری و باراندازی بر پایه ریل در جوار خط سراسری راه آهن در دستور کار قرار گرفت، و با آغاز عملیات بهره برداری از این سامانه، امکان اتصال به مبادی ورودی و خروجی کشور در شمال، جنوب، شرق و غرب فراهم شده و عملاً این مجتمع به عنوان بندر خشک قادر به ایفاء نقش فراملی است.

وی ادامه داد:البته به منظور تکمیل زنجیره های لجستیکی، سیلوهایی در بنادر شمالی و جنوبی در دست احداث است.

بندر خشک به بندری اطلاق می شود که به واسطه خطوط راه آهن با پایانه های واسط دیگر در ارتباط بوده وهدف آن جابجایی بین المللی کالا (واردات وصادرات)از مبدا به مقصد مورد نظر است.

سلطانی با تاکید براینکه کارخانجات زر فروکتوز یکی از شرکتهای پالایشگاه غلات زر است که نخستین خروجی این کارخانجات محصولی از خانواده شیرین کننده هاست.افزود:این شیرین کننده در همه محصولات غذایی که نیاز به شیرین شدن دارند می تواند جایگزین شکر شود در حالی که ارزانتر از شکر است.

در ادامه این بازدید ،کارشناس اعتبارات بانک توسعه صادرات در حاشیه بازدید خبرنگاران از پالایشگاه غلات زر با بیان اینکه این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی در اختیار گروه توسعه صنعتی وپژوهشی زر قرار گرفته ,اظهار کرد:فروکتوز(قند مایع )محصول مورد استفاده در صنایعی همچون شیرینی جات,نوشابه ها شربتهای دارویی و…جایگزین محصولات قندی موجود در بازار خواهدشد.

فروکتوز(قند مایع)در پالایشگاه غلات زر از ذرت گرفته میشود که میتوان از آن در محصولاتی همچون مصولات نانوایی,کمپوت ها,آبمیوه ها,شیرینی ها,دسرهای آماده,نوشیدنی ها,تولید مخمر,مرباجات و…استفاده کرد که از جمله مزایای آن نرم وتازه نگه داشتن وتاخیر در بیاتی محصولات نانوایی,جلوگیری از فساد میکروبی محصول,افزایش شدت تخمیر,تقویت وافزایش طعم شیرینی,آزاد کردن بهتر عطر وطعم محصولات غذایی نسبت به شکر و… دانست.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*