رئیس جهاد کشاورزی بوشهر: تعداد کمباین‌ها برای برداشت گندم در استان افزایش می‌یابد


رئیس جهاد کشاورزی بوشهر: تعداد کمباین‌ها برای برداشت گندم در استان افزایش می‌یابد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تعداد کمباین‌ها برای برداشت محصول گندم از ۴۵۰ به ۵۷۰ کمباین در استان افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدتقی منوچهری روز سه‌شنبه در نشست کارگروه آب و کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: با توجه به شرایط ناپایدار جوی با افزایش تعداد کمباین‌ها سرعت بخشی در برداشت محصول فراهم و گندم‌کاران نگران محصول خود نباشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از آغاز زمان برداشت از دوم فروردین‌ماه تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در استان بوشهر خریداری‌شده است.

وی ادامه کرد: با تدابیر اندیشیده شده محصول گندمی که دچار زودرسی و ریزش هستند نیز از گندمزاران تحویل گرفته می‌شود و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

منوچهری یادآور شد: قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۷ هزار  ریال و گندم دوروم ۱۷ هزار و ۷۰۰ ریال تعیین‌شده که بر اساس لیست تهیه‌شده مشکلی در پرداخت وجود ندارد.

پنج مرکز خرید گندم فعال در استان بوشهر

وی گفت: پنج مرکز خرید گندم فعال در استان بوشهر از ساعت هفت صبح تا ساعت هشت شب آمادگی دریافت محصول است و مجموع انبارهای چغادک نیز به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت‌رسانی به کشاورزان است.

منوچهری با بیان اینکه میزان رطوبت مجاز برای محصول گندم ۱۲ درصد پیش‌بینی‌ شده است گفت: با توجه به شرایط جوی و امکان افزایش رطوبت این محصول برداشت و بعد از خشک شدن و کاهش رطوبت امکان تحویل آن وجود دارد.

وی در خصوص آبیاری تحت فشار افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها سال گذشته باید دو هزار و ۲۷۴ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیرپوشش طرح‌های آبیاری تحت فشار قرار می‌گرفت که این میزان به چهار هزار و ۱۵ هکتار افزایش یافت.

منوچهری گفت: بر همین اساس استان بوشهر با افزایش حدود ۱۴ درصدی عملکرد در بخش آبیاری تحت فشار هفتمین استان کشور در این بخش است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۴۱ درصد از اراضی باغات استان بوشهر به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده این در حالی است که میانگین کشور در این بخش ۲۲ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تلاش می‌شود امسال شش هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه‌ها از جمله حله که شامل گناوه، دشتستان و بوشهر می‌شود به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شوند.

وی بیان کرد: دو هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی و باغاتی که زیرپوشش ۱۵۷ دهنه چشمه و ۱۴۰ رشته قنات است نیز امسال زیر پوشش طرح‌های آبیاری تحت فشار قرار می‌گیرند.

وی افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۸۲۳ حلقه چاه در استان بوشهر دارای پروانه بهره‌برداری موقت هستند که تاکنون ۲۴۵ حلقه تعیین تکلیف و مابقی هنوز هیچ اقدامی برای تعیین تکلیف انجام نداده‌اند و در این شرایط امکان اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار از طریق این چاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*