۲۵۰۰ هکتار از اراضی اردبیل به کشت پائیزه گندم اختصاص یافت

۲۵۰۰ هکتار از اراضی اردبیل به کشت پائیزه گندم اختصاص یافت

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل گفت: با شروع فصل کشت پائیزه در استان تاکنون دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی اردبیل به کشت پائیزه گندم اختصاص یافته است

 

2500 هکتار از اراضی اردبیل به کشت پائیزه گندم اختصاص یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نشست مسئولان جهاد کشاورزی استان به منظور بررسی وضعیت حوزه کشاورزی استان و موارد مربوط به آن برگزار شد که در این جلسه هر کدام از مسئولان به نقطه نظراتی پرداخته و در ارتباط با توسعه حوزه کشاورزی استان راهکارهایی را ارائه کردند.

برخورد قانونی با فروشندگان غیرمجاز سموم شیمیایی در اردبیل

یحیی آذرمی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این نشست اظهار کرد: با توجه به این که سموم غیرمجاز می‌تواند علاوه بر محصولات تولیدی در محیط زیست نیز تاثیرات بسیار مخربی بگذارد به همین دلیل تمام سعی و تلاش ما این است که با تدوین برنامه‌های مناسب در این زمینه و تشدید نظارت‌ها از این امر تا حد امکان جلوگیری به عمل آوریم.

وی با اشاره به این که برخورد قانونی با فروشندگان غیرمجاز سموم شیمیایی در اردبیل مبنای کار قرار دارد بیان کرد: تمام سعی و تلاش ما بر این است که از فعالیت فروشندگان تا حد امکان جلوگیری به عمل آوریم و در این زمینه کشاورزان نیز باید توجه و دقت کافی داشته باشند تا بتوانیم خروجی قابل قبولی را به دست آوریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: داشتن پروانه فعالیت فروشندگان یک امر لازم و ضروری است و در این زمینه باید فروشندگان تمامی نکات از جمله داشتن لیست قیمت سموم، فاکتور خرید و فروش و ثبت مشخصات کامل خریداران سم را نزد خود داشته باشند تا بتوانیم در اسرع وقت با متخلفان برخورد جدی داشته باشیم.

آذرمی تصریح کرد: انتظار ما این است که فروشندگان این موارد را جدی بگیرند و در غیر این صورت مغازه فروشنده سم پلمب شده و برخورد قانونی با این فرد مبنای کار قرار خواهد گرفت.

آغاز کاشت پاییزه گندم در شهرستان اردبیل

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل نیز در این نشست با اشاره به آغاز کاشت پاییزه گندم در شهرستان اردبیل اظهار کرد: اراضی مستعد کشاورزی آبی و دیم  برای کشت پائیزه آماده هستند که به همین منظور دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان به کشت گندم تخصیص یافته است.

  بهروز آقازاده افزود: با پیش‌بینی‌های انجام یافته انتظار می‌رود در سال زراعی جاری کشت این محصول به 30 هزار هکتار برسد و با توجه به این که توزیع بذور گندم گواهی شده در 14 عامل توزیع و شرکت‌های مورد تائید انجام می‌شود به همین دلیل مشکلی از این لحاظ پیش نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: اجرای طرح کشت مکانیزه و اهمیت به آبیاری‌های نوین یکی از عوامل بسیار حائز اهمیت در اردبیل است که در این زمینه ارائه تسهیلات و برگزاری دوره‌های مختلف به منظور بهره گیری از نظرات کارشناسانه و فنی اولویت اساسی است که باید در این زمینه مسئولان توجه جدی داشته باشند.

آقازاده اظهار کرد: اجرای طرح خاکورزی حفاظتی در زمان کاشت گندم نیز از دیگر برنامه‌های قابل اهمیت برای شهرستان است که در این زمینه نیز برنامه‌های مناسبی تدوین شده و انتظار می‌رود با توجه به این مسئله بتوانیم در راستای افزایش عملکرد تولید و کاهش هزینه‌های تولید گام موثری برداریم.

وی تصریح کرد: انتظار بر این است که در مدت زمان نزدیک کشت مکانیزه جایگزین کشت سنتی شود تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در راستای توسعه حوزه کشاورزی در منطقه دست یافته و از ظرفیت‌های کشاورزی اردبیل به نحو مطلوب و شایسته بهره بگیریم که این مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت به صنایع تبدیلی بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی را گسترش می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز اظهار کرد: ایجاد کارآفرینی با در نظر گرفتن ظرفیت استان یک اولویت اساسی است و در این زمینه تلاش بر این است که بتوانیم با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی ظرفیت تولیدی محصول سیب زمینی را در استان به حد قابل قبول برسانیم.

خلیل نیکشاد بیان کرد: میزان تولید سالانه سیب زمینی 720 هزار تن است که باید برای تنظیم قیمت بازار در راستای ایجاد کارآفرینی برنامه ریزی های لازم داشته باشیم تا بتوانیم تولید استان را به نقطه قابل قبول رسانده و در راستای توسعه صادرات و ارسال به سایر نقاط کشور به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم که تمامی این موارد بسیار حائز اهمیت است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: میزان تولید سیب زمینی 720 هزار تن بوده که 250 تن سیب زمینی به کشورهای دیگر ارسال شده و میزان نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی استان به محصول سیب زمینی 110 هزار تن است که باید این نیاز را تامین کرده و علاوه بر آن در تولید مازاد نیاز استان نیز برنامه ریزی های مناسبی انجام دهیم.

نیکشاد تصریح کرد: نیاز بذری سالانه این محصول تا 80 هزار تن است که کشاورزان از سال آینده از همین محصول به عنوان بذر استفاده خواهند کرد و میزان مورد نیاز استان برای تغذیه داخل استان 180 هزار تن برآورد شده است که نیاز مازاد را می توان برای ارسال به کشورهای دیگر آماده کرد که این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: بازارپسندی و انبارداری دو مولفه مهم ارتقای تولید سیب زمینی است که برای ارتقای حوزه صادرات یک امر مهم و اساسی است و تلاش بر این است که بتوانیم در این زمینه به تمامی اهداف خود جامه عمل بپوشانیم و مشکلات و موانع موجود را در این زمینه حل کنیم که این موضوع اولویت اساسی است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*