معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان: میزان نمک مورد استفاده در پخت نان رصد می شود

 

زنجان – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: میزان نمک مورد استفاده در پخت نان این استان رصد می شود و براساس این بررسی ها زنجان در این خصوص وضعیت خوبی نسبت به کشور دارد.

محمدرضا صائینی روز شنبه در مراسم گرامیداشت روز بهداشت محیط در استان افزود: میزان سبوس گیری نان سنگک این استان در حد لواش بود که با مصوبه کار گروه سلامت و امنیت غذایی اصلاحاتی در این خصوص انجام شد.
وی اظهار کرد: هم اکنون نان های سنگک پخت شده در واحدهای نانوایی این استان رنگ خاکستری به خود گرفته که این بسیار مطلوب است.
صائینی به برخی نگرانی های موجود در این بخش اشاره کرد و افزود: نان های برخی واحدهای سنگک پزی شور است که این موضوع به دلیل پایین بودن میزان گلوتن آن می باشد که متصدیان نانوایی برای جبران آن و فراهم کردن شرایط پخت، به آرد نمک اضافه می کنند که این موضوع باید از سوی کارشناسان بهداشت محیط مورد توجه جدی قرار گیرد.
صائینی افزود: در حالی که نان سنگک سبوس دار به سفره مردم اضافه شده است از سوی دیگر وجود نمک در این نان ها موجب نگرانی هایی شده است.

** نظارت ویژه بر کشتار دام انجام می شود
وی بیان کرد: با فرا رسیدن ایام محرم، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با همکاری تنگاتنگ با حسینیه و زینبیه اعظم زنجان به همراه کارشناسان بهداشت محیط بر روند کشتار دام نظارت می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: طی این ماه و با همکاری دیگر دسته های عزاداری نظارت ها چند برابر افزایش می یابد.
صائینی با اشاره به موضوع قلیان نیز گفت: مشکلاتی در زمینه قلیان نیز وجود دارد و زنجان جزء استان های پیشرو در مقابله با قلیان به شمار می رود و اقدامات بسیار خوبی در این بخش انجام شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: با همکاری بازرسان و کارشناسان خبره میزان عرضه قلیان در استان به صفر رسیده است که حفظ این شرایط نیازمند همکاری بین بخشی است.

** موردی از بیماری وبا در زنجان گزارش نشده است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تا کنون موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده است، گفت: امسال نگرانی هایی در ارتباط با شیوع بیماری وبا در این استان وجود داشت که با تدابیر اتخاذ شده و اطلاع رسانی بهنگام از سوی رسانه های جمعی مدیریت شد.
صائینی افزود: این در حالی است که در سال 90 بیماری وبا در این استان شیوع بیشتری داشت که هر چهار سال یکبار این اتفاق می افتد.
وی خاطرنشان کرد: احتمال بروز این بیماری تا آخر آبان وجود دارد که برنامه های این بخش همچنان ادامه دارد.
چهارم مهر مصادف با 25 سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط در جهان نام گذاری شده است.
در پایان این مراسم 17 کارشناس بهداشت محیط استان تجلیل شدند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*