یک کارشناس موادغذایی هشدار داد: استفاده جوهر قند در نان سبب بروز سرطان دستگاه گوارش می‌شود

یک کارشناس موادغذایی هشدار داد:

استفاده جوهر قند در نان سبب بروز سرطان دستگاه گوارش می‌شود

نانوایی

کارشناس موادغذایی، آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان ملایر نسبت به استفاده از جوهر قند در تولید انواع نان‌ها هشدار داد و گفت: استفاده از جوهر قند در نان سبب بروز سرطان های دستگاه گوارش می شود.

مرتضی عابدینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بلانکیت یا سولیفت سدیم، یک ماده شیمیائی خطرناک است که باعث از بین رفتن پرزهای معده و روده شده و مقدمات ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش برای مصرف کنندگان این گونه نان‌های سفید را فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: بلانکیت برای خود نانواها نیز خطرناک است و می‌تواند آنها را با عوارض گوارشی،چشمی، پوستی و حتی ریوی مواجه کند.

عابدینی ادامه داد: کنترل تخلفات در حوزه تولید نان بایستی متولی مشخص داشته و بدور از هرگونه سلیقه از یک مدیریت واحد تبعیت کنند و باید استاندارد آرد برای تهیه هر نوع نان اجباری شود.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر نان سنگک که بایستی بر اساس استاندارد از آرد  7 درصد سبوس گرفته درست شود با آرد 15 درصد سبوس گرفته تهیه می‌شود.

این کارشناس موادغذایی شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: از آنجا که نان پای ثابت سفره‌های ایرانی است تغییرات کمی و کیفی آن همیشه از مهمترین مسائل جامعه بوده و ارتباط مستقیم با سلامت افراد و سایر خدمات غذائی جامعه دارد.

عابدینی افزود: در این میان برخی نانواها از جوش شیرین و بلانکیت(جوهر قند) به عنوان مخمر و سفید کننده استفاده می‌کنند تا خمیر به اصطلاح وَر بیاید و آماده پخت شود در صورتیکه نانوایان باید از مخمر استفاده کنند و این فرصت را به خمیر بدهند تا برای پخت آماده شود.

وی با بیان اینکه آرد سفید برای سلامت انسان مناسب نیست و باعث بیماری‌های دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، یادآور شد: در این زمینه فرهنگ‌سازی یکی از عوامل مهم در جلوگیری از بروز اینگونه تلخلفات است چراکه تصور غلط عمومی که سفید بودن نان را نشانه کیفیت آن می‌دانند و همین امر که باعث استفاده از جوهر قند از سوی نانواها شده، باید تغییر کند و مردم بدانند که نان سفید، نشانه مرغوبیت و کیفیت نیست بلکه نان مغذی بایستی درصد مناسب سبوس داشته باشد که سبب تیره شدن رنگ نان می‌شود.

این کارشناس موادغذایی شبکه بهداشت و درمان ملایر تصریح کرد: اگر تقاضا در خرید نان سفید وجود نداشته باشد، شاید نانواها نیز از این ماده شیمایی و خطرناک در تهیه نان استفاده نکنند.

عابیدینی افزود: ارتقای دانش و آگاهی نانواها نیز گامی مؤثر جهت ریشه‌کن کردن استفاده از بلانکیت در خمیر است بنابراین در این زمینه حتی از آموزش چهره به چهره نیز نباید دریغ کرد، همچنین لازم است مسئولین قضائی در جریان قرارگرفته و با متخلفین در این حوزه برخورد قاطع و قانونی به عمل آوردند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*