مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 خبر داد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 خبر داد:

رتبه خوب نان تولیدی همدان از لحاظ کیفی در سطح کشور

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 از رتبه خوب نان تولیدی استان همدان از لحاظ کیفی در سطح کشور خبر داد.

علیرضا رنجبرضرابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کیفیت آرد و نان تولیدی استان همدان دائماً مورد بررسی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حال حاضر رتبه نان تولیدی استان از لحاظ کیفی در سطح کشور خوب است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 همدان به صورت متوالی هر ماه 3 تا 5 درصد از یک‌هزار و 815 نانوایی فعال در استان را مورد بازرسی قرار داده و نمونه‌های نان تولیدی آنها را از نظر شاخص‌های کیفی، نوع آرد مصرفی و مصرف جوش شیرین (آزمایش PH) ارزیابی می‌کند.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 با بیان اینکه برای هر یک از شاخص‌های ارزیابی ضریب اهمیتی در نظر گرفته شده که با ضرب آن در امتیاز هر شاخص و به دست آوردن جمع کل، نمره کیفی نان به دست می‌آید، گفت: فاصله نمره کیفی به دست آمده از مجموع 100 امتیاز، نشاندهنده کیفیت نان تولیدی است.

وی به مقایسه میانگین کیفی نان تولیدی در استان با میانگین کشوری در سه ماهه اول امسال پرداخت و افزود: میانگین نمره کیفی کشوری نان لواش در سه ماهه اول امسال 80 تا 85 بوده که این میزان در استان به 18.81 می‌رسد.

رنجبرضرابی با اشاره به میانگین نمره کیفی کشوری نان سنگک به 80 تا 85 گفت: میانگین نمره کیفی نان سنگک در استان  66.80 است.

وی میانگین نمره کیفی کشوری نان بربری را 80 تا 85  عنوان کرد و افزود: این میزان در استان 9.81 است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 با بیان اینکه میانگین نمره کیفی کشوری نان تافتون 80 تا 85 است و این میزان در استان به 95 می‌رسد، خاطرنشان کرد: با این نتایج به دست آمده، کیفیت نان همدان در محدوده میانگین کشوری در رده خوب قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مصرف نان سبوسدار نقش عظیمی در سلامت انسان و جلوگیری از یبوست، سوء تغذیه، نفخ و ترشی معده، ورم روده و ده‌ها اختلال دیگر در سیستم گوارشی، جلوگیری از بواسیر و خونروی‎های مقعدی دارد، افزود: متاسفانه بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها به منظور سفیدتر شدن رنگ نان، برای تولید نان از آردهای 18 درصد سبوس‌گیری و گاهی بیشتر استفاده می‌شد که شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه با همکاری ادارات ذیربط سعی کرده تا این ماده غذایی را در سبد خانوار قرار دهد تا با این اقدام قدمی در تامین سلامت آحاد جامعه بردارد.

رنجبرضرابی ادامه داد: در همین راستا با فعالیت‌های صورت گرفته در حال حاضر نوع آرد مصرفی برای نان لواش 12 درصد، سنگک 10 درصد، بربری 15 درصد و تافتون 13.5 درصد است.

وی تصریح کرد: در این زمینه براساس کنترل‌ها و بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان شرکت غله با نمونه‌گیری از آردهای  نانوایی‌ها، موردی از عدم تطابق دیده نشده و مطابقت انواع آرد مصرفی با نان تولیدی در استان مورد تایید است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 13 بیان کرد: این شرکت همچنین با انجام آزمایش PH نان، مصرف جوش شیرین در استان را دائما مورد پایش قرار داده و نتایج آن را به منظور هر گونه اقدام مقتضی علاوه بر مرکز پژوهش‌های غلات، برای سازمان‎های ذیربط ارسال می‌کند.

وی با بیان اینکه در مورد انواع آرد تولیدی استان شاخصه هایی چون رطوبت، PH، درصد خاکستر کل، درصد گلوتن مرطوب و اندازه ذرات مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: نتایج آن علاوه بر ارسال به سازمان های ذیربط در درجه بندی کارخانجات آرد لحاظ می‌شود.

رنجبرضرابی اضافه کرد: در این راستا علاوه بر نمونه‌گیری‌های ماهیانه، مانورهایی به صورت موردی برای بررسی درصد سبوس‌گیری در آرد انجام می شود که طی آن تعداد قابل توجهی آرد (حدودا 150 تا 200 نمونه) مورد بازرسی و آزمایش درصد خاکستر قرار می‌گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه شاخص‌های ارزیابی کیفی نان بر اساس دستورالعمل مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان همدان به صورت مداوم در نانوایی‌ها مورد بررسی قرار می گیرد، این شاخص‌ها را شامل فرم و شکل، ویژگی و خصوصیات سطح زیرین، ویژگی و خصوصیات پوسته و سطح رویی و رنگ، قابلیت جویدن، بافت، طعم و مزه، عطر و بوی نان دانست.

 

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*