30 تا 40 درصد واحدهای نانوایی سمنان مازاد بر مصرف سرانه است

30 تا 40 درصد واحدهای نانوایی سمنان مازاد بر مصرف سرانه است

سمنان- ایرنا- رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان گفت: به دلیل صدور مجوزهای بیش از حد، 30 تا 40 درصد نانوایی های استان مازاد بر میزان مصرف سرانه مردم است.

رجبعلی جعفریان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل تعداد زیاد واحدهای نانوایی، میزان پخت نان در نانوا‌یی‌ها کاهش یافته و برای جبران این کاهش و تامین هزینه های جاری، واحدهای نانوایی به انجام برخی تخلفات روی می آورند.
وی با اشاره به اینکه درآمد نانوایی‌ها با هزینه های جاری آنان مطابقت ندارد و این مساله باعث بروز برخی تخلفات در این واحدها می شود، گفت: به ازای هر 2 هزار تا 2 هزار و 200 نفر یک واحد نانوایی نیاز است در حالی که در سمنان 130 واحد نانوایی وجود دارد که نشان دهنده مازاد بودن 30 تا 40 درصدی واحد های نانوایی است.
رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان بیان داشت: در مجموع به جز نانوایی های دارای مجوز فعالیت، تعداد نانوایی های بدون مجوز زیرمینی، سنتی و نانوایی‌های خانگی استان سمنان نیز تا 130 واحد برآورد می شود.
جعفریان اظهارامیدواری کرد: ایجاد کارگروه های ویژه و با نظارت بیشتر، تخلفات واحدهای نانوایی کاهش یابد و واحدهای نانوایی با هم افزایی دستگاه های مرتبط به بهتر شدن امور مربوط به این واحدهای صنفی کمک کنند.
وی با اشاره به این که وجود سبوس در آرد باعث سیاه شدن نان می شود ولی مردم سیاهی نان را نشانه بی‌کیفیتی آن می دانند، گفت: سیاه بودن نان دلیل بر بی کیفیتی آن نیست، به مردم باید اطلاع رسانی شود که دلیل سیاهی نان وجود سبوس است که از نظر علمی نیز دارای خواص مفیدی برای بدن است.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه نان سنگک باید دارای 12 درصد سبوس باشد که باعث تیره شدن رنگ نان می شود که دلیلی بر بی کیفیتی نان نیست و برای مردم در این مورد باید اطلاع رسانی شود.
رئیس اتحادیه نانوایان استان سمنان با اشاره به تمهید ویژه صنف نانوایان ویژه تعطیلات نوروز 96، یاد آورشد: 25 واحد نانوایی در شهرستان های سمنان و سرخه ویژه عید نوروز 96 برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی کشیک هستند.
در استان سمنان، نان لواش با وزن چانه 190 گرمی به قیمت 165 تومان، نان تافتون با وزن چانه 230 گرمی 300 تومان، و نان بربری با وزن چانه 480 گرمی به قیمت 425 تومان عرضه می شود.
حدود 700 واحد نانوایی در استان سمنان وجود دارد.
7344/6103 خبرنگار: امیرحسین کاشی منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*