تنور سرد سنگک و لواش و بربری/ نان‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شوند

نارضایتی از کیفیت پایین نان؛

تنور سرد سنگک و لواش و بربری/ نان‌هایی که هر روز کوچک‌تر می‌شوند

کرمانشاه- کیفیت پایین، گرانی و ارزش پایین غذایی نان سبب نارضایتی و اعتراض شهروندان کرمانشاه شده است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – فاطمه محمدی: چندسالی است که کیفیت پایین و پخت نامناسب نان در خبازی‌های کرمانشاه سبب نارضایتی شهروندان شده و با وجود انعکاس مستمر اعتراضات مردم اما رسیدگی در خور شأنی دیده نشده است.

متاسفانه پخت و پز نان در خبازی‌های کرمانشاه روز به روز بی‌کیفیت‌تر می‌شود و قیمت‌های باری به هر جهت و سلیقه‌ای خبازی‌های آزادپز نیز مزید بر مشکل کیفیت پایین نان در کلانشهر کرمانشاه شده و جای بسی سوال دارد که چرا نانوا چنین نانی دست مشتری می‌دهد.

عدم رعایت زمان کافی در پخت نان

یکی از مشکلات تامل برانگیز در پخت نان و به ویژه نان لواش در کرمانشاه زمان کوتاه پخت آن است که سبب بروز امراض گوارشی و… در مصرف کننده می‌شود؛ موضوعی که تعدادی زیادی از شهروندان نسبت به آن گله‌مند هستند، اما رئیس اتحادیه نانوایی‌های کرمانشاه آن را رد می‌کند و معتقد است که نان‌های لواش و سنگک به صورت استاندارد پخت و عرضه می‌شوند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

علیزاده رئیس اتحادیه نانوایی‌های کرمانشاه در پاسخ به اعتراض شهروندان نسبت به پخت نامناسب نان در خبازی‌ها می‌گوید: نان عرضه شده در خبازی‌های ما مورد تایید بهداشت، استاندارد، معاونت غذا و دارو است و ما از دست اندرکاران حوزه نان تشکر می‌کنیم.

وی در خصوص مدت زمان کافی برای پخت نان گفت: نان‌های سنتی با استاندارد پخت می‌شود و سه تا چهار دقیقه برای پخت نان زمان نیاز است البته بستگی به حرارت دارد اما هیچگونه مشکلی نداریم و اطمینان می‌دهیم که نان سالم سنتی پخت و عرضه می‌شود.

علیزاده در ادامه افزود: دستگاه‌های مختلف مانند معاونت غذا و دارو، بهداشت و شرکت غله،  نان را آزمایش می‌کنند و اگر نان مشکلی داشته باشد بلافاصله ما برخورد قانونی می‌کنیم و هیچگونه اغماضی با کسی نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های کرمانشاه تاکید کرد که در کرمانشاه  هیچگونه مشکلی در مورد کیفیت و بهداشت نان وجود ندارد.

میزان سبوس نان پایین است

اما مدیر عامل شرکت غله و خدمات بزرگانی منطقه ۹، بحث نان را موضوعی ملی می‌داند و معتقد است نان قوت‌ غالب مردم کرمانشاه است و بحث کیفیت و کمیت نان در جلسات مختلف توسط اعضای شورای آرد و نان و نیروهای اجرایی کنترل، تهیه و تدوین شده است.

رحیمی پخت نان در ۶۰ ثانیه را غیرقابل قبول دانست و گفت: این موضوع که نان پخته شده صددرصد ایده‌آل نیست قابل پذیرش است اما تهیه آرد پروسه‌ای خاص است و از مزارع شروع می‌شود.

وی بیان کرد: آردی که تهیه می‌شود باید حاوی مواد لازم باشد از جمله اینکه میزان پروئین موجود در آرد گواه کیفیت و وضعیت آن است.

رحیمی به موضوع رنگ نان و میزان سبوس آن اشاره کرد و افزود: میزان سبوس آرد نان‌های سنگک ۷ تا ۱۱ درصد است در لواش و تافتون ۱۱ درصد به بالا و در بربری حداقل سبوس ۱۸ درصد است.

یکی از شهروندان کرمانشاهی در گفتگو با خبرنگار مهر، از کیفیت بسیار پایین نان گفت و اظهار کرد: نان قوت اصلی سفره ما است اما متاسفانه کیفیت نان بسیار پایین است و نان پخته شده سبوس ندارد و به نانوا هم اعتراض می‌کنیم می‌گوید همین است که هست برو به هرجا می‌خواهی شکایت کن!

نانوا نان سوخته دست مردم می‌دهد

وی افزود: اگر مردم از نان بی‌کیفیت استقبال نکنند نانوا مجبور می‌شود نان خوب پخت کند و تحویل مشتری دهد اما متاسفانه کیفیت نان خوب نیست و بعضاً نیز نان‌های سوخته دست مردم می‌دهند.

 

این شهروند همچنین از وزن پایین نان در خبازی‌ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: متاسفانه کسی هم رسیدگی نمی‌کند از طرفی نان پخته شده ماندگاری ندارد و پس از ساعتی بیات می‌شود.

وی نظارت بر کار پخت و پز نان در نانوایی‌های کرمانشاه را ضعیف دانست و گفت: نانواها متاسفانه به نان جوش شیرین می‌زنند اما مشکل دیگر این است که نانوایی‌ها ترازو ندارند در حالیکه در خبازی‌های دیگر شهرها ترازو برای وزن کردن نان می‌بینیم.

علیزاده، رئیس اتحادیه نانوایی‌های کرمانشاه اما در پاسخ به اعتراض شهروندان نسبت به عدم نظارت و بازرسی از نانوایی‌های کرمانشاه گفت: مردم  قضاوت خوب نکردند و نظارت ما را نمی‌بینند… ما پرونده‌هایی در این خصوص در تعزیرات داریم و بازرسین اتحادیه همه روزه به صورت مستمر از خبازی‌ها بازدید می‌کنند.

خبازی‌های کرمانشاه در آستانه ورشکستگی هستند

وی قیمت پایین نان را موجب بی‌رغبتی خبازی‌ها به ادامه کار دانست و گفت: چهار سال است که خبازی‌های ما افزایش قیمت نان نداشتند. خبازی‌های آرد یارانه بگیر ما در آستان ورشکستی‌اند و دور از انصاف است.

علیزاده اظهار کرد:  در استان کرمانشاه پایین‌ترین قیمت نان را داریم  و متاسفانه خبازی‌های ما دارند جمع می‌کنند و پیشنهاد  می‌شود همه خبازی‌ها آزادپز شوند تا رقابت نیز ایجاد شود اما آرد یارانه معضلی شده و یک خط کش و یک جدول برای نانوایی‌ها گذاشتیم که جای تاسف دارد.

 

وی با اشاره به فعالیت خبازی‌های فاقد مجوز گفت: یکی از مشکلات آزادپزهایی است که بی رویه و بدون مجوز ایجاد شدند و  مانند قارچ سر می‌کشند.

علیزاده در پاسخ به اعتراض شهروندان از قیمت‌های مختلف نان در خبازی‌های آزادپز گفت: بر اساس مصوبه هیئت عالی وزیران آزادپزها مشمول قیمت گذاری نیستند و قیمت بر اساس  عرضه و تقاضا است و رفع این مشکل نیازمند این است که در آینده‌ای نزدیک جدول بندی خاصی برای قیمت نان‌های آزادپز تعریف شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*