كشت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم در کشور/ برگزاری ۲۲۰ کارگاه آموزشی در سال زراعی جاری

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور:
کشت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم در کشور/ برگزاری ۲۲۰ کارگاه آموزشی در سال زراعی جاری
خبرگزاری شبستان: رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور گفت: در سال زراعی جاری بالغ بر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم در کشور کشت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، علیقلی ایمانی، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور، امروز (3 اسفند) در جمع خبرنگاران گفت: به دلیل اینکه این بنیاد کار خود را به تازگی آغاز کرده است، تاکنون توانسته ایم بیش از 10 هزار نفر از بهره برداران این بخش را عضو این بنیاد کنیم.

وی افزود: برای عضویت گندمکاران در این بنیاد شاخص عملکردی متناسب با تولید هر استان تعیین شده است، به طور مثال در گلستان گندمکارانی که بیش از 5 تن محصول در هرهکتار برداشت می کنند، عضو این بنیاد می شوند و برای استان های دیگر هم این سطح متغیر است.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران کشور با اشاره به افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین کاهش سطح زیرکشت در سال های اخیر، گفت: در سال 92 میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان 4 میلیون و 800 هزار تن بود که آن زمان سطح زیرکشت بیش از 6 میلیون و 500 هزار هکتار بود.

وی افزود: در سال 93 میزان خرید تضمینی گندم به 6.2 میلیون تن و سال گذشته 8.3 میلیون تن بود تا اینکه تولید امسال به 11.5 میلیون تن افزایش یافت. این در حالیست که سطح زیرکشت در این سال ها به صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.

ایمانی با اشاره به سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری هم اعلام کرد: بیش از 5 میلیون و 800 هزار هکتار گندم در کشور کشت شده که حدود 3 میلیون و 800 هزار هکتار آن دیم و مابقی آن گندم آبی است.

وی با اشاره به مناطقی که بیشترین تولید این محصول استراتژیک را دارند، بیان کرد: استان های خوزستان، گلستان، فارس، خراسان رضوی، کرمانشاه و ایلام بیشترین تولید گندم را به خود اختصاص داده اند و استان گیلان نیز در رتبه آخر قرار دارد.

ایمانی یکی از برنامه های این بنیاد را آموزش کارگاهی به بهره برداران برشمرد و گفت: در سال زراعی جاری برگزاری 440 کارگاه برای گندمکاران پیش بینی شده که تاکنون بیش از 220 کارگاه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در قیمت خرید تضمینی به رغم پیگیری های زیاد، افزایش ناچیزی از سوی دولت مصوب شده است، افزود: حالا که قیمت خرید تضمینی گندم یکهزار و 300 تومان از سوی شورای عالی اقتصاد قیمت گذاری شده است، حداقل دولت تلاش کند منابع مالی برای خرید تضمینی را از هم اکنون تأمین کند تا در فصل خرید کشاورزان با مشکل مواجه نشوند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*