پیش بینی خرید تضمینی 530 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

پیش بینی خرید تضمینی 530 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به 530 هزار تن خواهد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی در آیین شکرگزاری و جشن برداشت گندم شهرستان هشترود با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی از مرز 110 هزار تن گذشت گفت: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه حدود یک میلیون هکتار آن کشت می شود و حدود 5 میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلاتی نیز در آذربایجان شرقی تولید می شود که ارزش آن حدود 107 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از نظر میزان تولید، ارزش تولید و میزان صادرات محصولات کشاورزی از استان های برتر کشور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش 13 درصدی خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در آذربایجان شرقی حدود 60 هزار هکتار مساحت اراضی گندم آبی است و 410 هزار هکتار نیز مساحت اراضی گندم دیم استان است که در این اراضی حدود 670 هزار تن گندم تولید می شود.

کرامتی گفت: بیشترین میزان تولید گندم و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در آذربایجان شرقی به شهرستان هشترود اختصاص دارد و باید گفت این شهرستان انبار غله آذربایجان شرقی است.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در سال جاری میزان خرید تضمینی گندم در آذربایجان شرقی به 530 هزار تن برسد که این میزان در سال قبل 427 هزار تن بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از توزیع 2 هزار و 200 تراکتور در سال قبل در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در سال جاری 187 تراکتور و بیش از 100 دستگاه کمباین در سطح استان توزیع شد که در مجموع سال 1401 و 1402، 102 دستگاه کمباین به شهرستان هشترود اختصاص پیدا کرد که یک عملکرد فوق العاده بود. در زمینه جذب بذر اصلاح شده و کود دیم نیز شهرستان هشترود بیشترین میزان جذب را دارد.

کرامتی با اشاره به عملکرد خوب آذربایجان شرقی در طرح کشاورزی قراردادی و جهش تولید در دیمزارها گفت: در کشاورزی قراردادی تعهد ما حدود 500 هزار هکتار است که تا امروز 340 هزار هکتار اجرا کرده ایم و در این زمینه رتبه یک کشور را داریم. در طرح جهش تولید در دیمزارها نیز سطح تعهد بیش از 600 هزار هکتار است که سال قبل رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به عنوان مدیر نمونه کشوری در این طرح انتخاب شد چرا که بالاترین میزان سطح کشت در این طرح را داشتیم و در سال جاری نیز بیشترین میزان را تحت اجرای این طرح قرار داده ایم.

وی بیان کرد: در سال گذشته میزان تعهد ما برای گیاهان داروئی 3 هزار هکتار سطح زیر کشت بود که موفق شدیم 6 هزار هکتار از اراضی را به گیاهان داروئی اختصاص دهیم و در سال جاری نیز این میزان به 7 هزار 500 رسیده است چرا که محصول ارزشمندی است و می تواند در مقابله با خشکسالی نیز موثر باشد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*