ایمن‌سازی ۵۳ هزار هکتار گندم‌زارهای قزوین در برابر آفت سن

ایمن‌سازی ۵۳ هزار هکتار گندم‌زارهای قزوین در برابر آفت سن

ایمن‌سازی 53 هزار هکتار گندم‌زارهای قزوین در برابر آفت سن

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از ایمن‌سازی ۵۳ هزار هکتار از گندم‌زارهای استان قزوین در برابر آفت سن غلات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سعید معین مدیرکل آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور امروز به همراه سعید درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از روند اجرای طرح‌های مبارزه با آفت سن غلات در مزارع روستای وجیه‌‌آباد از توابع بخش دشتابی شهرستان بویین‌زهرا بازدید کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در حاشیه این بازدید از ایمن‌سازی 53 هزار هکتار از گندم‌زارهای استان قزوین در برابر آفت سن غلات خبر داد و اظهار داشت: 60 درصد اراضی زیر کشت استان قزوین به کشت گندم و جو اختصاص دارد که از این مقدار تاکنون 53 هزار هکتار از گندم‌زارهای استان علیه آفت سن سمپاشی شده‌اند.

درخشان اضافه کرد: با توجه به اینکه بهترین زمان مقابله با آفت سن در مرحله پوره است، سمپاشی 65 هزار هکتار از زمین‌های ویژه کشت غلات در استان قزوین در مقابله با آفت پوره سن را هم شروع کردیم و در مجموع 118 هزار هکتار از اراضی ویژه کشت غلات به ویژه گندم و جو را در استان قزوین مورد سمپاشی قرار داده یا خواهیم داد.

وی سن غلات را دومین تهدید برای مزارع گندم و جو بعد از بی‌آبی دانست و ادامه داد: این آفت اگر کنترل نشود، می‌تواند کل تولید گندم و جو در یک‌سال زراعی را نابود کند و بنابراین بزرگ‌ترین آفت مزارع کشت غلات به حساب می‌آید.

درخشان ادامه داد: آفت سن غلات هم سطح تولید گندم و جو را به شدت کاهش می‌دهد و هم می‌تواند منجر به تولید گندم و جوی بی‌کیفیت شود که عملاً استفاده از آن به دلیل میزان گلوتن بسیارپایین ممکن نیست.

وی با بیان اینکه مبارزه با آفت سن باید در بهترین زمان یعنی ابتدای بهار صورت بگیرد، تصریح کرد: اگر جلوی رشد و انتشار این آفت در بازه زمانی بین 15 فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه گرفته نشود، بخش زیادی از کشت گندم در مراحل اولیه از بین خواهد رفت و با توجه به خطر آفت سن در مرحله پوره باید مبارزه با آفت پوره سن در اولویت نخست کشاورزان باشد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*