خریداری ۴۳ هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی

خریداری ۴۳ هزار تن گندم از کشاورزان لرستانی

مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: ۴۳ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفت که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی خرید تضمینی محصول ثبت شده است.

امین علی نیایی فرد مدیرکل تعاون روستایی لرستان اظهار داشت: امسال ۵۷ هزار تن نهاده‌های دامی بین دامداران استان توزیع شد.

او افزود: یکی از سیاست‌هایی که توسط اداره کل تعاون روستایی به منظور حمایت از دامداران استان پس از کاهش قیمت دام در استان صورت گرفت، خرید حمایتی دام بود که در این راستا تعداد هفت هزار و ۳۰۰ راس بره و یک‌هزار و ۱۱۲ راس گوساله از دامداران استان خریداری و پس از کشتار در قالب ۴۱۲ تن گوشت گرم در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شد.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان بیان کرد: به دنبال کاهش قیمت دام در لرستان در مقاطعی، به منظور حمایت از دامداران لرستان تعداد هشت هزار و ۴۱۲ راس بره و گوساله از دامداران لرستان خریداری شد.

نیایی فر با اشاره به توزیع ۲ هزار تن آرد خانه پزی روستایی در استان از ابتدای سال جاری تاکنون اضافه کرد: حدود ۴۰ میلیون لیتر سوخت نیز طی این مدت بین روستاییان مناطق صعب العبور استان توزیع شده است.

او با اشاره به توزیع پنج هزار و ۸۲۲ تن نهاده‌های کشاورزی و کود شیمیایی بین روستاییان استان طی ۹ ماهه نخست امسال، ادامه داد: ذخیره سازی ۲ هزار تن مرغ گرم در سردخانه‌های استان نیز یکی دیگر از اقدامات تعاون روستایی به منظور تعادل بین عرضه و تقاضا و ذخیره سازی به منظور تزریق به بازار در هنگام کمبود است که در ۹ ماهه امسال صورت گرفت.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: امسال مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و مصوبات کمیته استانی و همچنین براساس اعلام آمادگی اتحادیه تعاونی روستایی استان، تنظیم بازار میوه شب عید به اتحادیه تعاون روستایی واگذار شده است.

او افزود: سال‌های قبل دولت مسوولیت اصلی تنظیم بازار شب عید را برعهده داشت، اما امسال این وظیفه به اتحادیه تعاونی روستایی به عنوان مباشر واگذار شده است.

به گفته مدیرکل تعاون روستایی لرستان هدف دولت از مشارکت بخش غیردولتی در تنظیم بازار میوه شب عید به ویژه سیب و پرتقال، توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تامین و حمایت از تولیدکننده است.

مدیرکل تعاون روستایی با اشاره به اینکه تعاون روستایی امسال تنها وظیفه نظارتی برعهده دارد، افزود: امسال اتحادیه‌ها به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات تولیدی باغداران و یا سایر بهره برداران این بخش را خریداری می‌کنند.

نیایی فرد همچنین با اشاره به یکی از سیاست‌های ابلاغی کشوری با عنوان طرح “روستا بازار” تصریح کرد: در این طرح شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی چنانچه مکان‌های تجاری یا غرفه‌هایی جهت عرضه مستقیم محصولات تولیدی شرکت‌ها و اتحادیه‌های تحت پوشش سازمان تعاون روستایی همچون شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی ودیگر اتحادیه‌های کشاورزی دامداران، مرغداران، اتحادیه زنبورداران، آبزی پروری، شرکت تعاونی روستایی زنان داشته باشند با هدف ارتباط مستقیم و بدون واسطه تولیدکننده و مصرف کننده، این اماکن را با عنوان “روستا بازار” احیاء کرده و به مکان‌هایی برای عرضه محصولات تولیدی این تشکل‌ها تبدیل می‌کنند.

او با اشاره به اینکه اقدام فوق در جهت حمایت از مصرف کننده و انجام خرید بدون واسطه و به قیمت مناسب اجناس است، عنوان کرد: در این “روستا بازارها” تشکل‌ها پای کار آمده و کالا‌های تولیدی خود را همچون گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی و لبنی، عسل و زیرمجموعه‌های تولیدی آن، مرغ، صنایع دستی، مرباجات و ترشیجات و سایر کالا‌هایی که عمدتا تولیدات روستایی و اتحادیه‌ها هستند به فروش مستقیم و بدون واسطه گذاشته می‌شوند تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

 

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*