انجام شیوه‌ کشت قراردادی گندم در خوزستان الکترونیکی شد

انجام شیوه‌ کشت قراردادی گندم در خوزستان الکترونیکی شد

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:شرایط و بستر لازم برای انجام و ثبت کشت قراردادی گندم در خوزستان به صورت الکترونیکی، به منظور رفاه کشاورزان گندمکار و سرعت کار، فراهم شد.

سیدرحمت اله پریچهر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان گندمکار با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی، اطلاعات خود را در سامانه “پهنه بندی” ثبت و سپس حواله الکترونیکی برای آنان صادر می‌شود.

وی گفت: برای سهولت کار ، یک برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی در گوشی تلفن همراه کشاورزان نصب و سپس پیش نویس قرارداد بر اساسی اطلاعاتی که در سامانه پهنه بندی ثبت و ضبط شده نهایی شده، کد رهگیری برای کشاورزان ارسال و پس از آن امضای دیجیتال توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی به عنوان طرف قرارداد درج می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: کشاورزان پس از انجام این مرحله که به صورت الکترونیک انجام می‌شود به بانک کشاورزی مراجعه و پس از ارایه وثیقه و تضمین ، بیمه نامه صندوق محصولات کشاورزی را به صورت الکترونیکی دریافت خواهند کرد.

پریچهر ابراز امیدواری کرد کشاورزان گندمکار خوزستانی با کشت قراردادی گندم ، شرایط را برای دریافت بهتر نهاده‌های کشاورزی و حمایت دولت از آنان فراهم کنند.

سال زراعی گذشته ۲۵۰ هزار هکتار گندم در خوزستان به صورت کشت قراردادی با اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان منعقد شد.

پیش بینی شده امسال کشت قراردادی گندم با الکترونیکی شدن قرارداد و سهولت در دریافت نهاده‌های کشاورزی افزایش یابد.

کشت پاییزی گندم درسال زراعی جدید در سطح ۵۶۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان نیمه نخست آبان شروع شد.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان از این میزان سطح کشت ، ۴۴۰ هزار هکتار آبی و ۱۲۷ هزار هکتار به صورت دیم خواهد بود.کشت گندم در خوزستان تا نیمه نخست آذر ادامه خواهد داشت.

کشت گندم ابتدا در مناطق جنوبی خوزستان شروع و سپس به مناطق مرکزی و شمالی کشیده خواهد شد.

خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی، یکی از قطب‌های تولید گندم در کشور محسوب می‌شود به طوری که هشت سال پیاپی است که رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص می‌دهد.

برداشت گندم در خوزستان از ۲۰ فروردین به تدریج ابتدا از مناطق جنوبی و سپس مرکزی و غربی شروع می شود و سپس به مناطق سردسیر و کوهستانی شرق و شمال شرق خوزستان کشیده خواهد شد.

سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی شدید و تنش آبی ، حدود ۱.۶میلیون تن گندم در خوزستان تولید شد که از این میزان یک میلیون و ۳۵۰هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.شوش با خرید تضمینی ۲۲۰هزار تن گندم در خوزستان رتبه برتر را کسب کرد.

استان خوزستان با تولید حدود ۱۷.۵ میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی ۱۴درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

خوزستان یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد ولی در صورت تامین آب ، زهکشی و تسطیح زمین‌ها و توسعه کشت گلخانه‌ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر ، گندم ، برنج ، مرکبات سردسیری و گرمسیری ، خرما ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای ، جو ، چغندرقند و محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*