افزایش ۷۶درصدی واردات گندم از بندر شهید رجایی

افزایش ۷۶درصدی واردات گندم از بندر شهید رجایی

 

افزایش 76 درصدی واردات گندم از بندر شهید رجایی

مطابق اعلام مسئولان واردات گندم از طریق بندر شهید رجایی ۷۶درصد رشد داشته است، حال آن‌که با در پیش گرفتن سیاست‌های حمایتی از کشاورزان باید زمینه خودکفایی در این محصول استراتژیک فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، محصول گندم جزو محصولاتی است که به هر میزان که در این حوزه توسعه کشت افزایش یابد ضرری متوجه کشور نمی‌شود، چرا که گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک همانند نفت، بسیار پرطرفدار است و اکثر کشورها برای اینکه بتوانند نان مورد نیاز مردم خود را تأمین کنند ناگزیر هستند تن به واردات این محصول ریزدانه دهند.

جنگ روسیه و اوکراین اثر بسیار بدی را به‌روی بازار غلات و به‌خصوص گندم دنیا گذاشت، اما سیاست‌های دولت سیزدهم موجب شد تأثیرپذیری سفره مردم از تحولات جهانی، جنگ روسیه و اوکراین به حداقل ممکن برسد، اما به هر صورت این رویداد زنگ خطری برای کشور ایران است که هرچه سریع‌تر راه خودکفایی را در تولید محصولات استراتژیک طی‌ کند.

پس از سخنرانی عیدانه مقام معظم رهبری در سال جدید و گلایه‌های ایشان از وابستگی‌ها در بخش کشاورزی، کمیسیون‌ تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی دست به اقدام مهمی زد و آن هم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 11 هزار و 500 تومان بود، این اقدام مشترک مجلس و دولت قطعاً موجب خواهد شد که تولید گندم در کشور با جهشی چشم‌گیر مواجه شود، به‌ویژه این که جنگ روسیه و اوکراین که در مجموع 24 درصد از گندم مصرفی جهان را تأمین می‌کنند، واردات این محصول در آینده را با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو کرده است، از سویی دیگر سیاست‌های دولت موجب شد کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و عراق که بر قاچاق آرد از ایران حساب ویژه‌ای باز کرده بودند نیز سهم خود را از سفره مشترکشان با ایران از دست بدهند.

به هر صورت ما هنوز یک واردکننده گندم هستیم، چنانچه طبق اعلام مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته بیش از 96.4 میلیون تن گندم به‌ارزش 22.8 میلیارد دلار وارد کشور شده که بیشترین میزان واردات با هفت میلیون و 429 هزار تن مربوط به سال 93 و کمترین میزان مربوط به سال 97 با کمتر از 360 هزار تن بوده است.

ایران برای تأمین نیاز کشور در سال 1400 هفت میلیون و 75 هزار تن گندم وارد کرده است که طبیعتاً بخش عمده‌ای از این میزان قاچاق شده و از کشور خارج شده است، اما حال که با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت برای جلوگیری از قاچاق گندم و آرد و میزان محصولی که در کشور می‌ماند به‌نظر می‌رسد دولت باید در راستای تحقق آرزوی دیرینه رهبر معظم انقلاب اسلامی و نیاز کشور مشوق‌های بسیاری از جمله افزایش قیمت خرید تضمینی گندم جذابیت را برای این محصول استراتژیک ایجاد کند تا حجم واردات گندم کاهش یابد و به کشوری صادرکننده تبدیل شویم.

حسین عباس‌نژاد، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در تشریح آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی از  بندر شهید رجایی، اظهار داشت: در زمان حاضر دو فروند کشتی با محصول گندم در اسکله‌های 14 بندر شهید رجایی در حال تخلیه کالاست.

وی افزود: میزان واردات گندم از ابتدای امسال تاکنون یک میلیون و 276 هزار و 223 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 76 درصد افزایش را ثبت کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت حضور کشتی‌های حامل کالای اساسی در لنگرگاه بندرعباس نیز گفت: در زمان حاضر 11 فروند کشتی به مجموع تناژ 685 هزار و 396 تن در حال طی کردن فرآیند اسناد خود برای پهلودهی در اسکله‌های ویژه کالای اساسی هستند.

وی تأکید‌ کرد: این یازده کشتی شامل 2 فروند کشتی ذرت، 2 فروند کشتی حامل جو و هفت فروند کشتی دیگر نیز حامل کالای استراتژیک گندم است که از 685 هزار و 396 تن کالای اساسی در این یازده کشتی، 437 هزار و 221 تن گندم، 134 هزار و 55 تن جو و 114 هزار و 120 تن نیز ذرت است.

عباس‌نژاد خاطرنشان‌کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 38 فروند کشتی حامل انواع کالای اساسی به مجموع تناژ 2 میلیون و 35 هزار و 490 تن پهلودهی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت‌دهم درصد کاهش داشته است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*