رئیس جهاد کشاورزی لرستان به مهر خبر داد؛ اجرای طرح «کشت قراردادی گندم»/ تامین کود و بذر برای کشاورزان

اجرای طرح «کشت قراردادی گندم»/ تامین کود و بذر برای کشاورزان

خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اجرای طرح «کشت قراردادی گندم» در این استان، از تامین کود، بذر و سم مورد نیاز کشاورزان در این رابطه خبر داد.

سید عماد شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به کاشت محصول چغندر قند پاییزه در لرستان اظهار داشت: در سال گذشته ۱۵ هکتار چغندر پاییزه را در پلدختر کاشت کردیم.

برداشت ۸۰ تن چغندر قند پاییزه در پلدختر

وی با اشاره به برداشت ۸۰ تن در هکتار محصول چغندر قند در شهرستان پلدختر عنوان کرد: در این راستا درخواست ما از کشاورزان مناطق گرمسیری لرستان از جمله پلدختر، کوهدشت و رومشکان این است که به طور حتم کشت چغندر قند پاییزه، سیب زمینی پاییزه و… را در دستور کار خون قرار دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان داشت: ارقام این محصولات پاییزه موجود است.

شاهرخی با تاکید بر اینکه برای تناوب کشت، محصول کلزا را پیشنهاد داده ایم افزود: در سال گذشته ۵۷۰ هکتار دانه‌های روغنی کاملینا را در استان کاشت داشتیم که از سوی وزارت جهاد کشاورزی این میزان کشت مورد تقدیر قرار گرفت.

وی بیان داشت: این دانه روغنی، یک کشت کاملاً اقتصادی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کشت دانه روغنی گلرنگ در تناوب کشت تصریح کرد: ارقام مناسب کشت گندم، جو و… در استان وجود دارد که به کرات در لرستان کاشت شده است.

اجرای طرح کشت قراردادی گندم

شاهرخی تاکید کرد: اگر کشاورزان توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی را عملیاتی کنند به طور حتم تنش‌های خشکسالی را به گونه‌ای خواهیم گذراند که هم کشاورزی استان را به صورت اقتصادی داشته باشیم و هم بهره وری را افزایش بدهیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کشت قراردادی گندم در استان گفت: ممکن است کشاورزان ما در ابتدای کار توانایی تأمین بذر، کود و سم را نداشته باشند، در این راستا تمهیداتی با همکاری بخش خصوصی، بنیاد گندم کاران، شرکت خدمات حمایتی و… برای تأمین اینها اندیشیده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در این راستا کود در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود، بیش از ۶۰ درصد از کشت‌های گندم ما امسال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

شاهرخی با بیان اینکه کود، بذر و سم در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود گفت: کشاورز پس از اینکه برداشت گندم را انجام داد، بدهی که بابت این کود، بذر و سم را به دولت پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال تدوین آئین نامه طرح کشت قراردادی گندم در استان هستیم تصریح کرد: به زودی این آئین نامه را به شهرستان‌های استان ابلاغ خواهیم کرد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*