تولید ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم در تایباد

تولید ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم در تایباد

تولید ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم در تایباد

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: در سال زراعی جاری ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم شامل ۱۶۰۰ تن رقم پیشگام، ۴۵۰ تن حیدری، ۳۰۰ تن رخشان و ۳۵۰ رقم سیروان در این شهرستان تولید شده است.

جواد اعتضادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مقدار بذر از سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم تکثیری شهرستان برداشت شده و از مجموع ۲۷۰۰ تن بذر گواهی شده گندم در شهرستان، ۹۹۰ تن برای تامین بذر داخل شهرستان استفاده و بقیه به شهرستان‌های مشهد، سرخس، تربت جام، فریمان و خواف ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید بذر گواهی شده گندم توسط شرکت تعاونی کشاورزان تایباد و بخش نظارت مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر شرکت تعاونی کشاورزان تنها با سه سال سابقه فعالیت در زمینه تولید و فرآوری بذر گندم، توانسته رتبه دوم تولید بذر گواهی شده گندم را با سهم ۲۰ درصدی از تولید کل استان بعد از کشت و صنعت جوین داشته باشد.

اعتضادی بیان کرد: همچنین در راستای توسعه کشت محصولات پاییزه، ۱۲۵۵ تن بذر گواهی شده غلات شامل پنج رقم گندم از نوع پیشگام، حیدری، رخشان، سیروان و میهن، ۶ رقم جو شامل ارقام بهمن، جلگه، گوهران، ریحان، مهتاب، یوسف و همچنین هشت تن بذور کلزا شامل ارقام هایولا ۵۰ و نپتون تامین شده است.

وی در ادامه از تهیه و توزیع ۴۸۶۸ تن انواع کودهای شیمیایی(ازته، فسفاته و پتاسه) برای کشت پاییزه خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود سطح کشت پاییزه در سال زراعی جاری به بیش از ۱۴ هزار هکتار برسد.

اعتضادی خاطرنشان کرد: کشاورزان تایباد در سال زراعی گذشته توانستند بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گندم مازاد بر نیاز خود را برای تولید آرد و یا بذر گواهی شده تحویل مراکز خرید دهند.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تصریح کرد: اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی برای ارتقاء تولید و افزایش عملکرد مزارع غلات علاوه بر تامین به موقع نهاده‌ها مسائل دیگری همچون توسعه کشت مکانیزه، به کارگیری سامانه‌های نوین آبیاری، ترویج تغذیه گیاهی متعادل و توجه به کشاورزی حفاظتی است.

وی گفت: با شروع فصل کشت پاییزه شبکه مراقبت محصولات کشاورزی با هدف کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز تشکیل و ضمن پیش‌آگاهی، آموزش‌های لازم برای کنترل عوامل خسارت‌زا به کشاورزان ارائه خواهد ش

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*