راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی

راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی/ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رصدخانه آمار کشاورزی را راه‌اندازی کردیم و قرار است آمارهای واقعی بخش کشاورزی احصا شود، گفت: برای تکمیل این رصدخانه کشاورزی، هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود.

راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی/ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی‌نژاد امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به گفته‌های یکی از اصحاب رسانه مبنی بر اینکه آمارهای دست‌ساز در برخی خبرگزاری ها مطرح می‌شود و کنترل کنید که آمارهای درست ارائه شود، بیان کرد: آمار یکی از 5 محو‌ر تغییر و تحول در بخش کشاورزی از ابتدای دولت در این بخش بوده و ما هم اقرار داریم که وضعیت آمار ما ضعیف‌تر است در حالی که آمار تاثیر بسیار مهمی در این بخش به ویژه حوزه غذا دارد.

وی با بیان اینکه همین الان هم آمارها دقیق نیستند، اظهار کرد: این موضوع موجب شده است ‌که بخشی از محصولات دچار مازاد و برخی کمبود می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر در تولیدات کشاورزی هم به ارقام 90 تا 125 میلیون تن اشاره می‌شود اما معتقدم روی دقت هیچکدام از این آمارها نمی توان قسم خورد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در این حوزه دچار ضعف هستیم، گفت: رصد خانه آمار کشاورزی را راه‌اندازی کردیم که از این به بعد قرار است به ریز آمارهای واقعی بخش کشاورزی احصا شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون برای تکمیل این رصد خانه کشاورزی هفته‌ای یک جلسه داریم‌ تا به فرایند تکمیل برسیم،‌ فاز اول این طرح تا پایان 1401 و فازهای بعدی تا پایان دولت خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه برای صادرات دام سنگین عوارضی در نظر گرفتید که به صادرات ضربه می‌زند، گفت: عوارض را دولت نمی‌گیرد این عوارض در قانون بودجه 1401 آمده و برای لغو باید مجلس تصمیم بگیرد و در این رابطه مذاکره می‌کنیم یا اینکه  مجلس یا سران قوا تصمیم بگیرند.

* نگاه وزارت جهاد کشاورزی‌ به صادرات محدود نیست

ساداتی نژاد با بیان اینکه نگاه ما به صادرات محدود نیست، گفت: تجربه سال گذشته نشان داد که هنوز نمی‌توانیم واردات را با عوارض کنترل کنیم زیرا تغییرات قیمت غذا لحظه ای است اما مشکلاتی هم وجود دارد زمانی که در صادرات تمرکز می‌کنیم بحث امضای طلایی پیش می‌آید که راهکار آن تفویض اختیار به استان‌ها است که وزارت جهاد کشاورزی بیش از 60 مورد را تفویض اختیار کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به شدت به وا‌گذاری امور به تشکل ها اعتقاد دارم، گفت: امیدوارم که در این دولت موضوع مدنظر کامل صورت بگیرد اما موانعی هم وجود دارد و اینکه تشکل ها باید به سمت وحدت پیش بروند و آنها پاسخگو شوند.

* حذف ارز 4200 تومانی در بلند‌مدت و میان‌مدت به نفع ‌بخش تولید خواهد بود

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی در بلند مدت و میان‌مدت به نفع ‌بخش تولید خواهد بود اما در کوتاه مدت استرس‌هایی را به تولید وارد کرد و هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: در صادرات مثل ماکارونی محدودیتی برای واردات گندم نداریم و مشکل صادات آنها پایه صادراتی گمرک است که‌ صحبت کرده‌ایم که مشکل رفع شود.

* تا اسفند‌ 1401 هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌

ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه مصرف نان در جامعه عشایر به دلیل تورم بالا رفته است، آیا سهمیه برای آنها خواهید داشت؟ گفت: نه تنها در عشایر بلکه سایر بخش‌ها مثلا شهرهای گردشگری هم اگر میزان مصرف بیشتر شود سهمیه اختصاص می‌یابد‌ و تا اسفند‌ 1401 هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم.

صادرات میوه ادامه دارد

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا امسال صادرات میوه‌به لحاظ افزایش تولید‌ خواهید داشت؟ گفت: امسال تولید مرکبات خوب است، و صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، عسل و مرکبات به چین صادر می شود و بازار عراق هم برقرار است و صادرات لبنیات به روسیه را هم پیگیری می کنیم.‌

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*