بارندگی ها شرایط را برای کشت 167هزار هکتار گندم دیم در خوزستان مهیا کرد

بارندگی ها شرایط را برای کشت 167هزار هکتار گندم دیم در خوزستان مهیا کرد
خبرگزاری جمهوری اسلامی

تورج نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا بیان کرد: با کشت گندم دیم در سال زراعی 1401-1400 مجموع کشت آبی و دیم این محصول راهبردی در خوزستان به رقم 525 هزار هکتار خواهد رسید.
وی وضعیت رطوبت خاک در دیمزارهای گندم در خوزستان را با توجه به مه آلودگی هوا مناسب توصیف کرد و افزود:خوشبختانه بارندگی های اخیر پس از فصل خشک پاییز، امیدها را برای کشت گندم دیم در استان زنده کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان ادامه داد: تداوم بارندگی ها در فصل زمستان با آنچه که هواشناسی پیش بینی کرده است می تواند مخاطرات گندمزارهای دیم خوزستان را به حداقل برساند.
نوروزی افزود:به لطف الهی ، با بارش های مناسب اخیر ، سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به میزان سال زراعی گذشته نزدیک شد.
هواشناسی خوزستان پیش بینی کرد برخلاف فصل پاییز که بارش ها بسیار کمتر از حد نرمال بود در فصل زمستان فراتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بدون اشاره به پیش بینی تولید گندم در خوزستان در سال زراعی جاری افزود: پیش بینی برداشت گندم در خوزستان اندکی زود است و باید منتظر بارندگی های پیش رو باشیم تا دقت پیش بینی به واقعیت های میدانی نزدیک شود.
پارسال با وجود خشکسالی شدید که در نیم قرن اخیر بی سابقه بیان شد حدود 1.2میلیون گندم در خوزستان برداشت شد و حدود یک چهارم حجم کل خرید تضمینی گندم در کشور در خوزستان محقق شد.
استان خوزستان با تولید سالانه 17.5میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، دام و فرآورده های دامی و تولید 14درصد کل محصولات زیربخش کشاورزی ، رتبه نخست را در کشور دارد.
خشکسالی سال زراعی گذشته و اعمال محدودیت وممنوعیت کشت تابستانه ، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را 20 تا 25 درصد کاهش داد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*