مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان: کشت قراردادی گندم در 30 هزار هکتار از اراضی گلستان اجرا شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان:
کشت قراردادی گندم در 30 هزار هکتار از اراضی گلستان اجرا شد
خبرگزاری جمهوری اسلامی –

سیدخالق سجادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: در این طرح گندم کار طرف قرارداد، به ازای هر هکتار زیر کشت علاوه بر دریافت کود پایه موردنیاز از پوشش بیمه محصولات کشاورزی تا 30 میلیون ریال برخوردار خواهد شد.

وی در خصوص نحوه بازگشت تسهیلات ارائه شده توسط این اداره کل به گندمکاران طرف قرارداد، گفت: کشاورزان در زمان تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی تسهیلات دریافتی را پرداخت خواهند کرد.

سجادی ادامه داد: کشت قراردادی گندم طرح خوبی در حمایت از کشاورزان منطقه و رونق تولید است اما باید این برنامه قبل از آغاز کشت محصول اجرا شود تا بهره برداران بیشتری از مزایای آن برخوردار شوند.

امسال برای نخستین بار کشت قراردادی گندم به صورت آزمایشی در 250 هزار هکتار در استان های کشور از جمله گلستان برای حمایت از کشاورزان و رونق تولید به اجرا در آمد.

علی قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران نیز در خصوص اهمیت این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت استفاده از این طرح و مساعد بودن شرایط اقلیمی، گندمکار می تواند 2 تن افزایش در واحد سطح داشته باشد که با تعیین قیمت تضمینی 75 هزار ریالی برای خرید هر کیلوگرم گندم توسط دولت، 150 میلیون ریال افزایش درآمد نصیب کشاورزان خواهد شد.

در استان گلستان سالانه 350 تا 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص می یابد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*