گندم قابل کشت در مناطق سرد تولید شد

گندم قابل کشت در مناطق سرد تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، سیروس محفوظی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت موفق به اصلاح و تولید ارقام و لاین های گندم پر پتانسیل و دارای مقاومت نسبت به بیماری زنگ زرد با کیفیت نانوایی خوب برای مناطق دیم اقلیم های سرد و سرد معتدل شدیم.

وی گفت: این نوع گندم، رقمی دومنظوره است و می تواند در شرایط تنش خشکی در استان های غرب کشور که اقلیم سرد و معتدل دارند یا نواحی که با مشکل آب دست و پنج نرم می کنند، محصولی پربار ارائه بدهد.

به گفته وی، از مزیت های این گندم می توان به قابلیت کشت در اراضی دیم با بارندگی مناسب در اقلیم معتدل سرد غرب کشور و قابلیت کشت در شرایط یک بار آبیاری تکمیلی اشاره کرد، همچنین این گندم از تیپ رشد بینابین مایل به نیمه بهاره نیز برخوردار است.

محفوظی گفت: نیمه مقاوم در برابر بیماری زنگ زرد، متحمل به تنش خشکی و کم آبی، دارای دانه درشت و سفیدرنگ و کیفیت نانوایی خوب از دیگر مزیت های این محصول دانش بنیان است.

وی خاطر نشان کرد: این گندم مختص تولید نان است و می تواند باعث افزایش راندمان گندم در کشور شود و همچنین به صرفه جویی در آب نیز کمک می کند و مانع خروج ارز هم می شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*