خرید تضمینی گندم در شهرستان عجب‌شیر آغاز شد

خرید تضمینی گندم در شهرستان عجب‌شیر آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر از آغاز خرید تضمینی گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: مرکز خرید تضمینی گندم آرد خوشه عجبشیر آماده خرید گندم تولیدی کشاورزان منطقه است و تا کنون ۲۰۰ تن گندم خریداری شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،احمد اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر از آغاز برداشت گندم و جو از سطح ۶ هزار و ۱۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از کشاورزان خواست به دلیل اهمیت گندم در تامین غذایی و استراتژیک بودن این محصول، از فروش آن به دلالان و سایر افراد به جد خودداری کنند.

اوبا بیان اینکه عملیات کاشت و برداشت این ۲ محصول در این شهرستان به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود افزود: کشاورزان برای کاهش زمان برداشت باید روش خود را به مدرن و استفاده از ماشین آلات مکانیزه تغییر دهند.

او با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت گندم است، اظهار کرد: از این میزان سه هزار و ۷۵۰ هکتار زیر کشت گندم آبی و حدود یکهزارو ۷۵۰ هکتار زیر کشت گندم دیم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجبشیر اعلام کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در ازای ارائه فاکتور خرید مرکز خرید تضمینی، به منظور افزایش تولید در سال آتی کود تشویقی به گندمکاران تخصیص خواهد داد.

اسلامی ادامه داد: ارقام غالب کشت شده در اراضی دیم شامل پیشگام، میهن، هما و سرداری است.

اوگفت: متوسط تولید گندم در مزارع آبی پنج تن در هکتار و در مزارع دیم ۵۰۰ کیلو در هکتار است و پیش بینی می‌شود امسال حدود ۶ هزار تن به صورت تضمینی در شهرستان خریداری شود.

او با توصیه به کشاورزان مبنی بر تحویل گندم مازاد خود به مراکز دولتی افزود: کشاورزان از فروش محصول خود به واسطه‌ها و دلال‌ها خوداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر افزود: قیمت تضمینی گندم پنج هزار تومان است و در عجب شیر یک مرکز در محل آرد و خوشه و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعداز ظهر آماده خرید گندم از کشاورزان است.

اسلامی همچنین میزان اراضی زیر کشت جو در این شهرستان را ۶۱۶ هکتار اعلام کرد و گفت: از ۷۶ هکتار اراضی زیر کشت جو آبی حدود ۳۰۴ تن و از ۶۲۴ هکتار زیرکشت دیم حدود ۳۱۲ تن جو برداشت خواهد شد.

اوارقام غالب کشت شده در اراضی آبی جو این شهرستان را ماکوتی و برخی ارقام محلی و در اراضی دیم را آبیدر، سهند و ارقام محلی اعلام کرد.

برداشت گندم و جو در عجب شیر تا اواسط شهریور ادامه می‌یابد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*