برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۵۲۸ هزار تن گندم از سطح گندم زارها تولید و برداشت شود.

اکبر کرامتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، ۹۰ هزار هکتار به صورت آبی و ۲۹۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار داریم امسال شاهد خرید تضمینی ۳۲۵ هزار تنی گندم در استان باشیم، بیان کرد: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را در این زمینه همراهی می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: ۲۹ مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی و ۳۵ مرکز سازمان تعاون روستایی در سطح استان اماده خرید گندم مازاد بر نیاز زراعین استان هستند.

وی اظهار کرد: تعداد عاملان تشخیص و ذیحسابی ۱۲۸ نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی شرکت غله و تعاون روستایی در این مراکز حضور دارند و مراکز خرید گندم همه روزه از ساعت ۹ صبح لغایت ۹ شب برای تحویل گندم مازاد زارعان استان دایر هستند.

کرامتی با اشاره به قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن زدگی مبلغ ۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

وی با بیان اینکه  هماهنگی های لازم با نیروهای انتظامی صورت گرفته تا از خروج گندم تولیدی به سایر استانها جلوگیری شود، ادامه داد: خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط بانک های عامل پرداخت می شوند، بیان کرد: بانک عامل در این زمینه بانک کشاورزی استان است که مقرر شده بهای گندم در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال بر اساس برآوردهای انجام شده،  ۱۰ درصد تولید گندم در استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، افزود: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم وخشک ، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده ها از جمله دلایل کاهش تولید این محصول در استان به شمار می رود.

قیمت پایه خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۵۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده است و افزایش قیمت خرید تضمینی گندم بهترین مشوق برای گندم کاران بوده و ضمن اثرگذاری در افزایش بهره وری، پشتیبانی عملی از تولید است.

سالانه صدها هزار تن گندم در آذربایجان غربی تولید و روانه سیلوها می‌شود.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*