پیش‌بینی کاهش باردهی گندم‌زارهای مازندران

پیش‌بینی کاهش باردهی گندم‌زارهای مازندران

ساری – ایرنا – تیغ تغییرات اقلیمی در مازندران که یکی از نشانه‌های آن کاهش بارندگی و یا بارندگی‌های بی‌موقع است ، امسال به گندم‌زارهای استان رسیده است و هول و ولای ناشی از آن پس از عبور از فصل کاشت و داشت ، اکنون در مرحله برداشت هم دست از سر کشاورزان بر نداشته است.

به گزارش ایرنا ، مزارع گندم مازندران در حالی این روزها به مرحله برداشت رسیده است که بارندگی های خردادی باعث تاخیر در ورود کمباین ها به داخل مزارع شده است تا اضطراب گندمکاران از خشکی هوا در ماه فروردین اکنون به بارندگی بی موقع در فصل برداشت برسد .

اگر چه گندمکاری مشغله اصلی کشاورزان استان نیست ، ولی همچنان بیش از ۵۰ هزار هکتار از زمین ها زیر کشت این محصول قرار دارد و هرگونه تغییرات جوی نه تنها بر درآمد گندمکاران اثرگذاری می کند ، بلکه کشت دوم این مزارع را هم به تاخیر می اندازد که نتیجه آن قرار گرفتن در چرخه کامل ضرر و زیان است.

نکته قابل توجه این است که در سال زراعی جاری استقبال از گندمکاری در مازندران به خاطر افزایش قیمت خرید تضمینی و حمایت های دولت افزایش یافته بود و گندمکاران امیدوار بودند تا بتوانند بلافاصله پس از برداشت محصول ، زمینشان را زیر کشت ذرت علوفه ای یا سویا ببرند تا بتوانند درآمد بیشتری کسب و افزایش هزینه ها و تورمی را که طی یک سال اخیر تحمل کردند ، جبران کنند .

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران ، در سال زراعی جاری حدود ۵۶ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم قرار دارد. این میزان حدود پنج هزار هکتار بیشتر از سال زراعی گذشته است.

تاخیر در تاخیر

برخورد با بارندگی نخستین هفته ماه خرداد و رها کردن خوشه های رسیده گندم در مزارع به امید بند آمدن بارندگی و خشک شدن زمین تنها تاخیری نیست که این روزها کشاورزان مازندران را رنج می دهد. کشت گندم در استان طی سال زراعی جاری دستکم ۱۵ روز دیرتر از سال زراعی قبل شروع شده بود. این تاخیر ۲ هفته ای به همراه احتمالا یک هفته انتظار تا پایان بارندگی خردادی و خشک شدن زمین برای ورود کمباین سبب می شود تا کشت دوم در گندمزارها با سه هفته تا یک ماه تاخیر شروع شود.

گندمزارهای مازندران پس از برداشت محصول زیر کشت ذرت علوفه ای و سویا قرار می گیرد. تاخیر در کشت این محصولات که نقش موثری در درآمدزایی برای کشاورزان دارد سبب می شود تا مرحله داشت آنها با تنش خشکی در گرم ترین ماه تابستان یعنی مرداد مواجه شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : مزارع گندم استان این روزها به مرحله برداشت رسیده است، ولی بارندگی هفته نخست خرداد عملیات برداشت را به تاخیر انداخته است.

خلیل حقیقی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در صورت مساعد بودن هوا ، کار برداشت گندم از حدود ۲۹ هزار هکتار دیمزارهای استان باید شروع می شد ضمن این که حدود ۲۷ هزار هکتار از گندمزارهای آبی استان واقع در مناطق جلگه ای هم آماده برداشت شده است.

هوای مازندران از روز گذشته ابری و بارانی شد و طبق پیش بینی هواشناسی این وضعیت تا فردا پنجشنبه ادامه دارد .احتمالا کار برداشت گندم از مزارع استان هم به هفته آینده موکول می شود.

پیش‌بینی کاهش باردهی گندم‌زارهای مازندران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این که گندمزارهای استان امسال حدود ۲  هفته دیرتر از سال گذشته به مرحله برداشت رسیده است ، علت آن را تنش خشکی ناشی عدم بارندگی در فروردین ماه اعلام کرد.

وی گفت : تنش خشکی فروردین ماه  بر میزان باردهی گندمزارهای استان تاثیر منفی داشت چون سبب شد تا گلدهی و رویش گیاه دچار مشکل شود.

حقیقی میزان اثرگذاری خشکی هوا در ماه فروردین بر میزان عملکرد گندمزارهای استان را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد برآورد کرد.

کشت گندم در مازندران به دو صورت دیمی و آبی انجام می شود. میانگین عملکرد دیمزارها حدود ۲ تن و آبی هم حدود چهار تن است ولی پیش بینی امسال برداشت ۱.۷ تن در دیمزارها و ۳.۵ تن در کشت آبی است.

بیشترین سطح زیر کشت گندم مازندران در مناطق شرقی بویژه شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه است. گندم در این شهرستان ها در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.

گندم در مناطق جلگه‌ای مازندران به صورت آبی و در مناطق میان بند و کوهستانی به صورت دیم کشت می‌شود.

کیفیت گندم تولیدی مازندران بالاتر از سایر استان‌های کشور است. مازندران در تولید گندم با کیفیت رتبه ممتاز کشور را دارد.

پیش‌بینی ۲۸ مرکز خرید

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران از پیش بینی ۲۸ مرکز خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و گفت که این مراکز هم اکنون آماده خرید محصول مازاد از کشاورزان هستند.

وی با اشاره به این که در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم در مازندران پنج هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است ، پیش بینی کرد که مراکز خرید بیشتر از یکصد هزار تن گندم مازاد بر مصرف گندمکاران را خریداری کنند.

دولت قیمت هر کیلو گرم گندم با  افت چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید را پنج هزار تومان اعلام کرد که ۲ برابر سال گذشته است. پارسال قیمت هر کیلو گرم گندم در طرح خرید تضمینی ۲هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در حال حاضر  اداره کل غله و خدمات بازرگانی مازندران  به عنوان مباشر خرید ۲ محصول گندم و کلزا در حال خرید تضمینی دانه روغنی کلزا هم است.

طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران، حدود ۱۳هزار هکتار از زمین‌های زراعی مازندران سال زراعی جاری به کشت کلزا اختصاص داشت و تا کنون حدود سه هزار  تن کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*