گندم در ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان کشت شد

گندم در ۳۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سمنان کشت شد

سمنان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سال زراعی جدید ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ حدود ۳۲ هزار و ۲۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافت.

لطف‌الله رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: ۳۲ هزار و ۲۴۰ هکتار مجموع کشت گندم در استان سمنان به روش دیم و آبی است که از این وسعت ۲۱ هزار و ۵۴۰ هکتار مربوط به کشت گندم آبی و ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به کشت دیم است.

وی بیان کرد: در کشت دیم  تنها بارش‌های آسمانی تأمین‌کننده آب مورد نیاز کشتزار و زمین کشاورزی است و این روش از آبیاری و کشت مربوط به مناطق شرق استان سمنان و بیشتر مربوط به شهرستان میامی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: کشاورزان از غرب استان به سمت شرق استان  به کشت گندم می‌پردازند، اما بخش عمده کشت گندم در استان مربوط به شهرستان میامی است.

وی ادامه داد:  وسعت اراضی کشاورزی زیر کشت گندم در استان سمنان سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ حدود  ۳۲ هزار و ۱۹۰ هکتار بود که امسال در حدود یک دهم درصد افزایش یافت و سیاست توسعه سطح زیر کشت گندم در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت خوب بارندگی در سال ۱۳۹۸،  اظهار  داشت: سال گذشته سال زراعی وسعت کشت گندم به روش آبی ۲۱‌هزار و ۴۴۰ هکتار و وسعت کشت به روش دیم در حدود ۱۰ هزار و ۷۵۰ هکتار بود.

رضایی تصریح کرد: گندم در دوره کاشت تا برداشت به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد که این میزان آب بین ۶ تا ۷ مرحله به گیاه رسانده می‌شود و توسعه کشت گندم به عنوان جایگزین کشت آب‌بر مانند صیفی‌جات دنبال می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سمنان خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال ۲ هزار و ۷۰۰ تن بذر گندم گواهی شده در استان سمنان تولید و یکهزار تن از دیگر استان‌ها به منظور رفع نیاز در کشت گندم تامین شد تا کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، برآورد می‌شود در سال زراعی جدید ( ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ ) نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شود که از این میزان ٢ میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم است.

استان سمنان ١٩٨ هزار هکتار زمین کشاورزی با ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف دارد.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*