خطر گسترش بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی استان بوشهر

خطر گسترش بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی استان بوشهر

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به شرایط جوی و بارش‌های اسفند شرایط مناسب دمایی و رطوبتی برای طغیان زنگ‌های گندم بخصوص زنگ زرد وجود دارد.

خطر گسترش بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی استان بوشهربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، احمد سبحانی افزود: زنگ زرد از جمله بیماری‌های مهم گندم است که در صورت بروز و شیوع، موجب خسارت و آلودگی‌های شدید شده و منجر به کاهش قابل توجه عملکرد می‌شود.

وی گفت: در صورت مشاهده اولین نشانه‌های آلودگی، موضوع به مراکز جهاد کشاورزی منعکس شود تا طبق توصیه کارشناسان حفظ نباتات، اقدامات لازم در کانون‌های آلوده با استفاده از سموم قارچ کش مناسب و توصیه شده به عمل آید.

آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصولات غله است که در مواقع بالا رفتن رطوبت مزرعه ایجاد و شرایط برای گسترش آن مساعد می‌شود. رطوبت حاصل از بارندگی و ورود آب به نهرها، ابرناکی، بارندگی، درجه حرارت متغییر از عوامل مهم در بروز بیماری زنگ زرد است. زنگ‌زرد به صورت لکه و نوار‌های زرد رنگ روی گیاه مشاهده می‌شود. اگر با زنگ زرد گندم و جو مبارزه نشود، احتمال افت عملکرد محصول تا ۱۰۰ درصد دور از انتظار نیست.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*